Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
#588059
VolvoB20 skrev:
Maccie skrev:@VolvoB20: jag tycker nog att uttrycket "landsvägskörning" implicerar att man håller hastighetsgränsen.

Så det första exemplet tycker jag är mest relevant.

För övrigt inkluderar väl begreppet landsväg även 70- och 80- vägar? Då hade det blivit en ännu lägre siffra.
Förvisso, men det är rätt intressant att förbrukningen går upp 80 % när man ligger på lite. Vår BMW och vår Supra ökar inte alls så mycket vid samma tempohöjning.

Därför är det rätt svårt att säga vad bilen drar, det är så beroende av körstil.
Välkommen till turbovärlden! :D
av Steff 99
#588063
Jag har testat , då talar vi med polestar.
Skillnaden mellan en snittfart på ca 105kmh och 115kmh i förbrukning är häpnadsväckande.
Jag har fått en skillnad på ca 3dl/milen alltså från 0,65-0.95l/mil
Jag har märkt när man kommer över 2000v/min då händer det saker med förbrukningen.

Att tro att man kan jämföra förbrukning är som att jämföra stil och smak, landsvägskörning vad är det ? Vi har hastighetsbegränsning från på landsväg från 60,70,80,90 och 100kmh och inte nog med det, så kör vi olika bilar som är utrustade med olika storlek på hjul och däck, vikten på en välutrustad och en mer spatansk kan skilja med 100kg m.m. allt detta påverkar.

Det enda man kan jämföra det är sin egen förbrukning på samma sträcka under samma förhållande, bara för att någon kan köra sin D5 på 0,5l/milen så är det inte på något sätt normgivande, utan bara just den bilen på den körsträckan under det specifika förhållandet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#588084
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
Maccie skrev:@VolvoB20: jag tycker nog att uttrycket "landsvägskörning" implicerar att man håller hastighetsgränsen.

Så det första exemplet tycker jag är mest relevant.

För övrigt inkluderar väl begreppet landsväg även 70- och 80- vägar? Då hade det blivit en ännu lägre siffra.
Förvisso, men det är rätt intressant att förbrukningen går upp 80 % när man ligger på lite. Vår BMW och vår Supra ökar inte alls så mycket vid samma tempohöjning.

Därför är det rätt svårt att säga vad bilen drar, det är så beroende av körstil.
Välkommen till turbovärlden! :D
Min Supra har dubbla sekventiella turbo men upvisar ändå inte samma skenade förbrukning då man höjer tempot lite. Men det beror väl kanske på det låga luftomståndet. Man kan ligga i +200 km och det går fortfarande rätt snålt. Men XC70an har ju luftmotstånd som en finlandsfärja eftersom den är så yxig i formen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#588088
Steff 99 skrev:Jag har testat , då talar vi med polestar.
Skillnaden mellan en snittfart på ca 105kmh och 115kmh i förbrukning är häpnadsväckande.
Jag har fått en skillnad på ca 3dl/milen alltså från 0,65-0.95l/mil
Jag har märkt när man kommer över 2000v/min då händer det saker med förbrukningen.

Att tro att man kan jämföra förbrukning är som att jämföra stil och smak, landsvägskörning vad är det ? Vi har hastighetsbegränsning från på landsväg från 60,70,80,90 och 100kmh och inte nog med det, så kör vi olika bilar som är utrustade med olika storlek på hjul och däck, vikten på en välutrustad och en mer spatansk kan skilja med 100kg m.m. allt detta påverkar.

Det enda man kan jämföra det är sin egen förbrukning på samma sträcka under samma förhållande, bara för att någon kan köra sin D5 på 0,5l/milen så är det inte på något sätt normgivande, utan bara just den bilen på den körsträckan under det specifika förhållandet.
Instämmer :-)-)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]