Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Jag kör alltid auto-läge, samt har 1 gång drabbats av urladdat batteri men då hade det varit -28 under natten, men fick då programvaran uppdaterad som ska minimera denna risken. Brukar kör på 2-3 underhållsladdningar av batteriet som extra säkerhet under vinter.
Jag försöker undvika kortresor så mycket det går. Skall jag göra ett ärende i en affär i närheten sätter jag värmaren på direktstart så den fortsätter att gå under tiden jag är i affären. Skönt med en varm bil när man kommer tillbaka också.

Har man kort restid till jobbet är frågan om diesel är det bästa valet av flera skäl. Den hinner ju knappt bli varm överhuvudtaget, speciellt om man har den helt avstängd. En längre resa på någon halvtimme i veckan behöver man nog för att motorn skall må bra på längre sikt och partikelfiltret skall hinna rena sig.
Men hur vet man hur länge man ska köra direktvärmaren medan man kör? Man kan ju omöjligt veta när bilen nått 80 grader i temp för det finns ju ingen tempmätare i v70.
Ja, det är ett riktigt hjärnsläpp av Volvo. Färddatorn har en mängd onödig statistik men inte något så basalt som motortemperatur. Jag är så glad att jag har motortemp i min V50 med vanlig visare. På vintern har jag hela tiden koll på den, mest av intresse förstås, men också för att veta hur varm motorn hinner bli i olika lägen.
Min instruktionsbok hävdar att max drifttid för värmaren är 50 minuter. De kanske ändrar varje år.

Ska man få kännedom om kylvätsketemperaturen nuförtiden är man tvungen att skaffa sig en OBDII-läsare och sen exempelvis en tockena däringa "app" till telefonen. Då kan man å andra sidan även få ett diagram utritat, där man ser hur temperaturen stiger efterhand som man kör.
+ att det är ett helsike att felsöka dålig kupévärme utan koll på motortemperaturen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Min instruktionsbok hävdar att max drifttid för värmaren är 50 minuter. De kanske ändrar varje år.

Ska man få kännedom om kylvätsketemperaturen nuförtiden är man tvungen att skaffa sig en OBDII-läsare och sen exempelvis en tockena däringa "app" till telefonen. Då kan man å andra sidan även få ett diagram utritat, där man ser hur temperaturen stiger efterhand som man kör.
Och så kan man automatiskt publisera sin motortemperatur i realtid direkt på facebooksidan så alla ens vänner kan se exakt hur varmt det är i din motor hela tiden......
Det kan man säkert. Frågan är väl om inte vänkretsen gör som temperaturmätaren i bilen, alltså försvinner, då.

Skämt åsido, som slaktaren sa, så är diagrammet över temperaturökningen inte så tokigt. Man ser precis hur lång tid det tar att få upp värmen.
StringerBell skrev:+ att det är ett helsike att felsöka dålig kupévärme utan koll på motortemperaturen.
Jag måste säga att det är riktigt irriterande att inte kunna kolla tempen, men det blir väl att köpa en dong

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]