Jag försöker undvika kortresor så mycket det går. Skall jag göra ett ärende i en affär i närheten
sätter jag värmaren på direktstart så den fortsätter att gå under tiden jag är i affären. Skönt med en varm bil när man kommer tillbaka också.
Har man kort restid till jobbet är frågan om diesel är det bästa valet av flera skäl. Den hinner ju knappt bli varm överhuvudtaget, speciellt om man har den helt avstängd. En längre resa på någon halvtimme i veckan behöver man nog för att motorn skall må bra på längre sikt och partikelfiltret skall hinna rena sig.
Men hur vet man hur länge man ska köra direktvärmaren medan man kör? Man kan ju omöjligt veta när bilen nått 80 grader i temp för det finns ju ingen tempmätare i v70.
Ja, det är ett riktigt hjärnsläpp av Volvo. Färddatorn har en mängd onödig statistik men inte något så basalt som motortemperatur. Jag är så glad att jag har motortemp i min V50 med vanlig visare. På vintern har jag hela tiden koll på den, mest av intresse förstås, men också för att veta hur varm motorn hinner bli i olika lägen.