Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skjutsade en bekant i deras D5 AWD MY08 i helgen, och ja, i stadskörning frustar, flåsar, slirar den och är högljudd när man tar sig fram i långsam fart. Men gasar man iväg så är den klart pigg och inte så stor skillnad mot min bensinare.
Men det var helt klart en plågsam "trip down memory lane", och jag är glad att jag sålde D5an :wink:
dst02 skrev: /.../D3an kändes mycket rappare och automaten jobbade utan något nämvärt slir, grymt drag från botten och växlarna liksom bara ramlade i ena after andra. ATV´n kändes halvtrög,varvade hejvilt /.../Summering: D3an kändes helrätt, ATV´n hopplös.
lobbysleeper skrev:Skjutsade en bekant i deras D5 AWD MY08 i helgen, och ja, i stadskörning frustar, flåsar, slirar den och är högljudd när man tar sig fram i långsam fart. Men gasar man iväg så är den klart pigg och inte så stor skillnad mot min bensinare. :wink:
Intrycken är minst sagt olika. :shock: En del tror automatiskt att en dieselmotor är tillräckligt stark för att skrynkla asfalten strax över tomgångsvarv eftersom det finns många Nm medans ottomotorer per automatik saknar lågvarvsegenskaper så till den milda grad att de måste varvas ett extra varv på varvräknaren för att det ska hända något eftersom antalet hk kommer först då. Verkligenheten är annorlunda... :wink: Bränsletypen avgör inte hur mycket en Nm eller hk är. :D
Du menar att jag ville att D3an skulle vara bättre? Kanske, men jag tror egentligen inte det. Innerst inne önskar jag AWD och har inget emot 185 hästar :-)

Däremot kan det ju vara så att Volvo får motorn att framstå som vassare, kanske pga. automatlådan?

Att D3 kändes kvickare i stan är i alla fall klart. Möjligt att 185-hästaren vinner på landsvägen...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]