Priser låter jag andra kommentera men det bör inte skilja mycket om bilarna i övrigt är ilka. Men jag tror att en 2,5FT är ett klart bättre köp om man inte behöver betala mer. Du har ju möjligheten att köra på två bränslen. Aldrig fel. För det mesta blir milkostnaden för bränslet något lägre på etanol. Jag skulle betala mindre för 2,5T än 2,5FT.
En sak som skiljer mellan 2,5T och 2,5FT är att oljebyte ska göras varje 1500 mil på FT. Den räknas dock som service så om du kör ca 1500 mil per år blir det faktiskt billigare totalt sett att serva 2,5FT. Fordonsskattebefrielse finns också för senare MY av 2,5FT i 5 år från nybilsdatum. Kolla på aktuell bil i Transportstyrelsens fordonsregister. Gäller även för begagnatägaren. Min egen 2,5FT MY11 upplever jag som något piggare på etanol, annars inget dramatiskt att köra etanolbil. Motorvärmare är standard på 2,5FT, bra att ha. Utrustningsnivån Momentum har haft lite olika innehåll på de olika MY men inbördes lika för 2,5T och 2,5FT vad jag vet. Teknisk vad gäller motoreffekt och utväxlingar skiljer lite mellan olika MY:
Totalutväxlingar för 2,5T och 2,5FT har ändrats mellan olika MY. Både slutväxel och omsättning på växlarna varierar.
För 2,5FT ändrades både motor och utväxling mellan MY09 och MY10. MY11 har samma som MY10.
2,5FT original har MY10 starkare motor än MY09 men högre utväxling på de fyra högsta växlarna. Samma utväxling på de två första.
Jag har räknat ut totalökningen av hjulmomentet på de olika växlarna från 2,5FT MY09 till 2,5FT MY10 med originalmotorer (se tabell nedan):
OBS. Alla data gäller för manuell växellåda.
1:an = +13,3%
2:an = +13,3%
3:an = +6,8%
4:an = +0,1%
5:an = -4,7%
6:an = -6,1%
Back = +13,4%
Dvs. original MY10 är starkare på samma växel än original MY09 på de tre första växlarna. Lika på 4:an. Svagare på 5:an och 6:an.
Med Polestar på båda blir MY09 starkare på samma växel än MY10 på de fyra högsta växlarna. Lika starka på 1:an och 2:an.
Gäller mellan 1700-4500 rpm.
Tabell
(klicka för större bild)
Data: maxeffekt [hk] / max vridmoment [Nm] / växellåda / slutväxel / hastighet 6:an [km/h per 1000 rpm]
MY08
2,5T: 200 / 300 / M66W / F3A 4,000:1 / 45,8
MY09
2,5T: 200 / 300 / M66W / F3A 4,000:1 / 45,8
2,5FT: 200 / 300 / M66W / F2A 3,770:1 / 48,6
MY10
2,5T: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6
2,5FT: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6
MY11
2,5FT: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6
Utväxlingen på 2,5FT MY10- är bra tycker jag. Man har verkligen anpassat den till motorns karaktär och utväxlingen passar bra både vid normalkörning och inspirerad körning. Bilens toppfart på 235 km/h nås på 5:an och varvtalet är då inte mer än 4800 rpm och vid det varvtalet ger motorn sin maxeffekt 231 hk. Den 6:e växeln är en överväxel och ligger utanför effektregistret då det blir balans mellan effektbehov och tillgänglig effekt redan vid ca 220 km/h @ 3750 rpm. Vid normalkörning är det helt ok drivkraft på 6:an.