Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smelly
Hej!

Jag är i valet och kvalet just nu, min trotjänare V40 T4 lade av helt i går efter en lång tids sjukdom och det är dags för något nytt. Jag tänker vara trogen Volvo. Det jag är ute efter är säkerheten då jag mest åker omkring på skogsvägar i Småland. Dessutom vore det fint att få ner bränsleförbrukningen eftersom jag kör mycket. Idag hittade jag en S80 2,4D med "extra allt" från 2007, Momentum paket och lite extra lull-lull i form av skinnfåtöljer och backa-på nån-varnare. Jag föll direkt men lyckligtvis var stängningstiden nära och jag tvingades ta en natt och sova på saken.

Fördelar. Mycket fin bil, bra pris 125.000, bra årsmodell 2007, bra bensinförbrukning och bra säkerhet.
Nackdelen 20400 mil!

Den har gått som företagsbil och har legat fram och tillbaks till Tyskland under sina 4-5 levnadsår så den har blivit körd långa sträckor om jag förstått det hela rätt. Har hört att det inte är så farligt med en diselbil som gått många mil när åldern är så pass låg men vill gärna ha detta bekräftat från flera håll. Jag är också tacksam för fler tips och råd kring S80, är ni nöjda eller missnöjda?

MVH
Alex, snart S80 ägare (om ni inte ger mig kalla fötter)
Tackar, jag har letat runt lite och visst, det kanske går att få ner priset något om man letar runt men det är inte mycket. En annan fråga har dykt upp nu, har alla S80 Keyless drive och PCC eller är det tillval? och så har jag hittat nåtot som heter IDIS som dämpar telefonen om man har mycket att göra när man kör, men vilken telefon? Finns det alltid Bluetooth om det finns IDIS?

JA, jag lär väl få reda på det i morgon om jag köper bilen men just nu vill jag veta allt :)
ingen fara med dom milen på en dieselmotor,den är knappt inkörd.Sen kan kan man j ha otur att något går sönder.Men du köper den ju på firma så du måste ju ha en garanti ett antal månader.Den skall ha sörvas vid 21000 mil så säg att den skall inga i köpet eller göras innan leverans
Varför skulle t.ex. turbo och lager hålla bättre på en diesel, volvofantast?

Att den körts väldigt mycket känns som en bättre grej för hälsan i så fall. Stor procentuell andel av körningen lär ha gjorts med oljan i arbetstemp, vilket borde medföra väldigt lågt slitage.

Det som talar emot är väl övriga grejer som slits, t.ex. fjädrar och bussningar.
Volvofantast tänker nog som många gör. Att dieselmotorer höll bra förr berodde till stor del på det relativt låga effektuttaget....

Idag när man plockar ut betydligt mycket mer effekt ur dom så betyder det ju tyvärr att hållbarheten påverkas.. Nu är det ju ändå rätt sällan man hör om motorhaverier oavsett motortyp. (Om servicearna är skötta vill säga).
av kabel
Hejsan. Köpte för ca 3 månader en s80 d5 07a skulle tro ungefär samma spec som din. Hade gått 18300 mil då och idag 19500. Är kanon nöjd den bara går och går. Hade en v70 d5 innan dess och vart kanonnöjd med den med. Att tänka på är automaten dricker en hel del. Vet inte om den du var intresserad av är manuell eller automat, men min v70 drog ca 1dl mindre per mil med manuell.

I övrigt en riktigt trevlig bil.

Lycka till med köpet.
av Maccie
Har läst till och från på forumet att det inte är en slump att många taxibilar är Volvo med femcylindriga dieslar (2.4D/D5).

Förutom V70:ns rymlighet ska ett skäl vara dessa motorers slitstyrka jämfört med många konkurrenters.

Om detta stämmer eller ej får gärna någon som kan fakta i målet kommentera.
Många faktorer påverkar val av taxibil, här är några: Utrymme för passagerare, taxiutrustning från fabrik, serviceavtal, rabatt på inköp, driftsekonomi på bränsle och servicekostnader. Sedan ligger mycket i erfarenheter själv och av kolleger av vad som är en bra och hållbar bil. Längre tillbaka var det nästan bara mercedes då dom hade bra och pålitliga dieslar som höll 50.000 mil. I början på 90-talet kom det en våg av 745 bensin som taxi då det inte längre blev sådan stor klyfta på totalekonomin efter 3 år när man räknar in inköp och drift + service kostnader. Volvo hade då också ganska bra serviceavtal för taxiåkarna och bra inköpspris och utrustning. Sedan kan det finnas krav specade på biltyp/sort i upphandlingsavtal med kommun och landsting. Lite personliga erfarenheter som drog iväg men grundsvaret är ändå att Volvo som taxi är en bra kompromiss när man lägger ihop hållbarhet, bränsleekonomi, storlek, komfort och inköpspris. Har själv haft t ex Passat när den kom med sin Tdi motor och ingen annan bil kunde mäta sej i bränsleekonomi. Detta var 1995 och den fanns först bara med manuell och den drog blandad 0,6/mil. Dieseln kostade mej 5 kr med moms och 4 kr utan. Det ger 2,40 kr/mil utan moms 3 kr/med, bra siffror, men en lite för liten bil i min smak och dom hade problem med hjullager och drivaxlar. Slut på historielektionen :) /Clas
Tack Clas för historielektionen:)
Generation II med Passat-taxi, dvs. ung årsmod 1999, var också populär, och snål, men passaterna var inte fräscha efter 35-40 000 mil, mercorna jättefina och volvo mittemellan (men närmare mercorna kanske).
Hur som helst så håller inte dieselmotorer bättre än bensinmotorer idag, snarare tvärtom om man läser maskinskadestatistik. Men D5-motorn håller bra och det beror ju på att det är en beprövad konstruktion med måttligt effektuttag. Dessutom är dieslar mycket dyra att laga.
Sen när nu många bensinbilar får direktinsprutning och annat kommer troligen reparationerna att öka och hållbarheten minska även där. Min T4 t ex är visserligen 25-30% snålare än tidigare 2,5T, och nästan lika "snabb" (snabb är ingen av de båda. men men...) men jag kan tänka mig att T4 inte alls håller lika bra som 2,5T. Säkert samma sak med Mercas nya dubbelturbo 4,4l-V8 som ersätter tidigare sugmotor 5 liter... etc.
PH

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]