Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här med A4-papper var nog bara en språklig förklaring. Vad telefonisten menade var nog att det räcker inte med ett kassakvitto eller eget skrivet papper, utan ett officiellt intyg från tillverkaren där han säger att hans produkt är tillverkad efter normer si och så, samt att den är moterad efter anvisiningar si och så.

Så här var det när jag (en verkstad) bytte en rostangripen dragkrok mot en ny. Verkstaden hade sin underskrift med stämpel också på att dom hade följt givna anvisningar. Detta heter byråkrati, javisst, men om man tänker lite längre så förstår man att dels vill biltillverkaren gardera sig så att bilen inte dras sönder, och kroktillverkaren vill också gardera sig att den håller vad som är utlovat. Och Bilprovningen får agera kontrollmyndighet.

Nu var det så att vid själva besiktningen var dom mer intresserade av pappren än av att titta på dragkroken. (Dom tittade inte på undersidan). Men verkstaden hade ju med sin stämpel och namnunderskrift intygat att den var monterad enligt gällande förskrifter, så det var nog tillräckligt.

Och i vårt land så är officiella papper av format A4. Därför fick du det beskedet i telefon.

Lite övrig information, om du inte har besiktigat ännu. Dragkroken är inte rostskyddad med underredsmassa (spray) ännu. Det får inte göras förrän besiktningen är klar. Om jag har fattat det rätt, så bör du ha du betalt för detta också i priset. Det är möjligt att det är olika på olika ställen, men om det är en verkstad med självaktning så ingår det. Kolla upp detta. (Jag gjorde det själv på min bil. Inte speciellt svårt om man har tillgång till en lyft).

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]