Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla med gps:en då får du reda på felvisningen på hastighetsmätaren och den stämmer väldigt bra med felvisningen på färddatorn (med avslagen dieselvärmare)
Jag har provat med en avancerat GPS som mäter tillryggalagd sträcka och den stämmer superexakt med den sträcka som färddatorn anger. Det diffade bara bråkdelar av procent mellan GPSen och färddatorn.

Lik förbaskat ger det helt fel siffor i medelförbrukning i färddatorn.

Färddatorn har ju ingen flödesmätare utan tittar ju bara på bränsletryck och spridarnas öppningstid och interpolerar fram en volym.
Det är nåt magiskt uselt med Volvos färddatorförbrukning just på dieslarna tydligen. Min gamla V70II 3.2a missade med 3-4cl. Min gamla S40N T5 var samma sak, missade med bara några centiliter.
Dotterns Volvo XC70 årsmodell 2008 med automatlåda förbrukar 0,65 liter/mil vid 90% landsvägskörning. Hon har 3 mil till arbetet, så det är frågan körning med konstant fart för det mesta. Detta mätt vid verklig förbrukning. Själv är de väldigt förvånade, då de hade förväntat sig en för brukning som skulle vara betydligt högre.
Riktig landsväg är ju det absolut bästa för förbrukningen, inget snack om saken. Motorväg och riktigt stadskörning däremot, då skenar förbrukningen på de större övermotoriserade bilarna.

/Martin
Är inte förvånad över 0,65 vid mest landsvägskörning.

Cruisar jag på landsväg i 80 km/h drar bilen enligt färddatorn ca 0,55 - bör vara ca 0,60 i verklig förbrukning.

Detta alltså i en XC70 D5 AWD Aut 225 hk årsmodell 2011.

I jämn motorvägsfart 110-120 knyck drar den runt 0,70 eller så.

Det är verkligen bara (ryckig) stadskörning som drar upp siffran. Lugn, jämn fart i 40-50 knyck är däremot rätt snålt, faktiskt.
Visst kan landsväg vara snålt, det lägsta jag lyckats pressa ned min XC70 D5 205 AWD My10 över en längre sträcka var 0.52 l/m över 50 mil sträcka mätt vid pump. då är den ju manuell. En My12 ska ju vara mycket snålare så under halvlitern bör ju gå att köra. Volvo anger ju att My12 är 11% snålare än min My10.

Men brassar man på så drar det ju iväg ordentligt.......

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]