Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleP
Hej, jag har ett problem som irriterar mig.
När jag lyssnar på P1 i Stockholmstrakten bryts sändningen och en annan kanal ( som man inte hinner identifiera) kommer in någon/-ra sekunder. Det sker helt "random" som ungarna säger, dvs stokastiskt/slumpmässigt och ibland var 30:e sekund, ibland 5 minuter och ibland längre mellan dessa avbrott/störningar. Vid de tillfällen vi är i andra delar av landet har vi inte märkt samma fenomen. Mycket störande när man vill lyssna på t ex nyheter. Och det är endast P1 som är "drabbat".
Till alla lustigkurrar som funderar på att tipsa mig om att byta kanal kan jag hälsa att jag även lyssnar på andra kanaler, men tröttnar rätt fort...

Jag har en V70 2,4D -08 och det var likadant i min förra bil en V70N 2,5T -00.
Har någon liknande erfarenheter eller vet hur det kommer sig?

Hls PelleP
Jag har exakt samma sak.
JAg har funderat på om det kan vara någon som råkar trycka på "nyhetsknappen" eller trafik-dito någon sekund, och sålunda tvingar över min radio på en annan frekvens. men så hände det när P1 just hade tvingat över mig från USB-minnet, för att lyssna på Ekot - så det kan ju knappast vara det heller...
Det är ganska irriterande, för vilken kanal det än är som råkar komma igenom, så har den en helt annan volym än P1 (betydligt högre) och att få höra ett oidentiferbart trumbeat av någon sopig houselåt mitt i ett intressant inslag om Nya parker i Wolfsburg eller Skogsbruket i Gräbberud.
Fler som känner igen sig?
Användarvisningsbild
av jgbptl
Jag har liknande erfarenheter i en bil av annat fabrikat (min beställda V70 står och stampar på status 2). I mitt fall händer det dock alltid på samma ställen, nämligen när jag råkar köra förbi platsen där en av de lokala FM-stationerna har sin sändare. Jag tror det helt enkelt handlar om en inte allt för bra radiodel som inte hanterar att en signal på en annan frekvens än den man lyssnar på kommer in väldigt starkt. Det som får mig att tro det är att det, precis som Snacksalig skriver, är mycket högre "volym" på det som bryter in. Det ser jag som ett tecken på att signalen kommer in "fel" väg, eftersom stationen ifråga inte alls har så hög "volym" om jag väljer den på riktigt.

"Dålig spegelfrekvensundertryckning" hoppar upp i bakhuvet när jag skriver ovanstående, men jag vet inte alls om det är vad som händer just här.

Eftersom det är P1 det handlar om tror jag inte det är någon inställning som påverkar det hela, hade det varit P4 tror jag det kunde påverkas av hur "Local" (eller vad det heter i en Volvo) är inställt. Men, då ska man inte få fenomenet att stationen som bryter in har mycket högre "volym"...
Trafikmeddelande har prioritet över nyheter, så visst kan det vara att någon sändare felaktigt lägger ut snuttar med trafikmeddelandekod. Då kan du får avbrott även när radion redan avbrutit USB-uppspelning på grund av "NEWS priority".
Prova att stänga av EON (Enhanched Other Network, tar in trafikmeddelande även från kanaler som man inte just nu lyssnar på) och se om det gör någon skillnad. Händer det alltid på samma ställe borde det ju gå fort att utvärdera.

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]