Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#583581
Texten från instruktionsboken i mitt inlägg gällde V70II 2,5FT. Men T6 är ju också en överladdad motor som har relativt låg grundkompression (dock något högre än 2,5FT) vilket borde kunna skapa marginal till knackningsgränsen vid lugn körning så att 95 oktan räcker. Om man inte når knackningsgränsen på 95 oktan vid ett visst körförhållande så tillför 98 oktan i princip ingenting i det läget. 98 oktan innehåller inte mer energi än 95 oktan. Vid kontinuerlig hård belastning eller höga varvtal i varmt väder behövs sannolikt 98 oktan för maximal prestanda. Volvo anger samma oktantalsområde 91-98 för både T6 och 2,5FT i sina tekniska specar. Det där att bränsleförbrukningen skulle bli lägre med högre oktantal är i princip bara sant vid tillfällen då det lägre oktantalet inte räckt till för att undvika knackreglering men det är i de allra flesta fall svårt att praktiskt mäta upp skillnaden.
av ok3084
#583682
Hej,

Jag ställde en liknande fråga till Volvo cars support avdelning i GBG gällande 95vs98. Min är dock en T6 av 2008 så det kan ju skilja.

Svaret jag fick av nedan var : Du kan köra på både 95 och 98 oktan, din motor klarar 91oktan och uppåt.

Volvo Car Nordic
Dept. 12510/HC2 S
SE40531 Gothenburg
Sweden

Själv kör jag på 95oktan då jag inte kör så aktivt :)

Mvh
av Lazy
#583701
När jag testade min tidigare V50 T5-10 polestar och klockade den 0-100 och 80-130 så fick jag den ca.0,2/0,4sek snabbare med 98oktan, medan förbrukningen låg ungefär på detsamma.
Den gick som ett skållat troll, 80-130 på 5,4 sek :mrgreen:

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]