Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har sedan ett tag märkt att varvräknarnålen rör sig ryckigt, den liksom hänger sig ibland å sedan faller den inte "steglöst", någon mer
som varit med om de på sina bilar? Anta att man har ett varvtal om ca 2500 varv och släpper gasen,kopplar och ska lägga i nästa växel så
sjunker nålen ryckigt å ojämt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Varvräknarens uppgift är att ange motorns momentana varvtal.
Om nålen rör sig, i din mening, ojämnt är det för att varvtalet sjunker ojämnt.
av dst02
Jag hade mer för mig att de skulle kunna va nåt me mjukvaran som säkert den också styr nålen?
Motorvarvet låter som om de sänks linjärt men inte verkar överensstämma med nålen.
av Petzzon
Jag fick hela instrumentet utbytt på garantin strax innan den gick ut på min XC70 -08 som jag hade innan. Bilen hade gått drygt 15000 mil då.
Hade inget som helst att göra med motorn, min och mekanikerns tolkning var att nålen kärvade.
Användarvisningsbild
av Vojje
Petzzon skrev:Jag fick hela instrumentet utbytt på garantin strax innan den gick ut på min XC70 -08 som jag hade innan. Bilen hade gått drygt 15000 mil då.
Hade inget som helst att göra med motorn, min och mekanikerns tolkning var att nålen kärvade.
Jag antar att den kärvade även på uppgång och inte bara på nedgång :?:
av Petzzon
Vojje skrev:
Petzzon skrev:Jag fick hela instrumentet utbytt på garantin strax innan den gick ut på min XC70 -08 som jag hade innan. Bilen hade gått drygt 15000 mil då.
Jag antar att den kärvade även på uppgång och inte bara på nedgång :?:
Noterade nog faktisk att den bara föll ryckigt, inte tvärtom. Hängde ofta kvar nån eller ett par sek innan den började falla nedåt

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]