Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tarsiger skrev:På vårt varv runt solen är vi just nu nästan precis diametralt motsatt den 1 april. Därför kanske det ändå ligger något i detta, om inte ett faktum så i alla fall en seriös idé, så tänkte jag vid anblicken av detta. Nästa tanke var att en sådan lösning borde ha varit känd och omskriven, men ibland måste man finna sig höra till de mindre belästas skara.
BMWs lådor har ju gjort det länge och det vore ju konstigt om det inte volvo hade det då det är en säkerhetsfunktion.
av Tarsiger
VolvoB20 skrev:
Tarsiger skrev:På vårt varv runt solen är vi just nu nästan precis diametralt motsatt den 1 april. Därför kanske det ändå ligger något i detta, om inte ett faktum så i alla fall en seriös idé, så tänkte jag vid anblicken av detta. Nästa tanke var att en sådan lösning borde ha varit känd och omskriven, men ibland måste man finna sig höra till de mindre belästas skara.
BMWs lådor har ju gjort det länge och det vore ju konstigt om det inte volvo hade det då det är en säkerhetsfunktion.
Jag kan i denna fråga mycket väl höra till de mindre belästa. Jag antar att du åsyftar automatlådor som med sladdriskreducerande syfte avstår från växling under kurvtagning. Om nu BMW:s automatlådor sedan länge har ett sådant hänsynstagande, på vilket sätt får då lådans styrenhet information om kurvtagningen? Man kan ju tänka sig mätvärdet på rattvridningen (som kontinuerligt inmatas till DSTC), vilket kanske är rimligare än gyrosignalen. Alternativt kan man tänka sig en sidoaccelerometer, vilken vore ändamålsenlig beroende bl a på att vid en vägdosering avpassad för bilens aktuella hastighet så finns egentligen ingen förhöjd sladdrisk vid växling. Då ger en sådan accelerometer heller inte utslag, trots kurvtagningen.

Finns någon beläst som sett att motorpressen skrivit om automatlådors hänsyn till kurvtagning? Jag har det inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tarsiger skrev:Finns någon beläst som sett att motorpressen skrivit om automatlådors hänsyn till kurvtagning? Jag har det inte.

ViBilägare, Teknikens Värld, Automotorsport, Dagens Nyheter har skrivit om Audi, BMW, Cadillac osv som har denna funktion....
av Tarsiger
VolvoB20 skrev:
Tarsiger skrev:Finns någon beläst som sett att motorpressen skrivit om automatlådors hänsyn till kurvtagning? Jag har det inte.

ViBilägare, Teknikens Värld, Automotorsport, Dagens Nyheter har skrivit om Audi, BMW, Cadillac osv som har denna funktion....
Utmärkt, då kanske jag blir mer beläst. Vi Bilägare är den enda av dessa jag har sparat, skulle du möjligen kunna ange nummer och årgång på den tidningen, gärna även på andra som är läsbara på nätet, där det skrivs om detta? Hoppas det är redaktionellt material, dvs inte bara insändartext. Mest nyfiken är jag på vilket slags kurvinformation som delges växellådsstyrningen. Det blir intressant.
Användarvisningsbild
av MartinS
Oavsett vad som skrivits och vad folk tror. Bilarna beter sig precis som apersson850 skriver, bilen accelererar inte eller växlar i kurvor vid användning av adaptiv farthållare i allafall. När jag kör genom en rondell med farthållaren igång accelererar den inte så länge jag är i rondellen oavsett om bilen framför svänger ur eller inte.

Det vorde väl inget konstigt om automatlådestyrningen fick information från rattlägessensorn, varför skulle det vara revolutionerande så att ens pressen bemödar sig att skriva om det? Verkar bara vara sunt förnuft och relativt ointressant produktutveckling om du frågar mig.

/Martin

/Martin
av Tarsiger
MartinS skrev:Det vorde väl inget konstigt om automatlådestyrningen fick information från rattlägessensorn, varför skulle det vara revolutionerande så att ens pressen bemödar sig att skriva om det? Verkar bara vara sunt förnuft och relativt ointressant produktutveckling om du frågar mig.

/Martin
Frågar man olika personer här så tror jag det visar sig finnas både av intresse och ointresse för detta. Intresset varierar med läggning, attityder och bakgrund - och så ska det vara.
Om sladdrisken skulle vara skäl för automatlådan att avstå från växlingar som annars motiveras av driftförhållandena, då borde ju även temperatursensorn ha inflytande (större delen av året är det ju på våra och sydligare latituder ringa halkrisk vid >4 grader C). Och även vid minusgrader kan halkrisken vara låg vid torr vägbana, så även DSTC-enheten borde få inverka på om växellådan ska vänta med växling i kurvor.

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]