Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av roadside
Hej!

Ny på forumet, har suttit en kväll och läst igen en massa intressanta trådar. Finns mycket info här inne.
Tänkte fråga om någon har råkat ut för samma fel som för mig.

På senare tid så har startknappen börjat "klicka", samma fenomen på båda nycklarna, en med nytt batteri och den andra med ett begagnat batteri.

1: Matar in kortet
2: Trycker ner kopplingen
3: Trycker in startknappen

Detta händer:
1: Motorn startar direkt som den ska
2: Det klickar till i något relä, tycker det låter som från mittkonsolen. Ingen reaktion på startmotorn
3: Om jag sedan trycker på knappen igen så startar motorn direkt

Det här "klickandet" följer inget mönster alls. Vid varm som kall motor. Kan exempelvis fungera 5-6ggr för att sedan "klicka" två gånger i rad.
Jag har dock märkt att om man istället håller in knappen 2-3sekunder vid varje start så fungerar alltid starten utan "klick"

Jag har hitta trådar i forumet där en del haft liknande problem med olika motorer. I något fall har det varit kopplingsbrytare, någon har bytt batteri.
Batteriet verkar ok och sedan så fungerar ju alltid "andra trycket" så kopplingsbrytaren måste ju vara ok då?

Jag gissar på kassetbandspelarmekanismen eller nycklarna vad tror ni? Tacksam för svar, väldigt intressant om fler har haft samma fel.
Har tid till veckan på Volvo, men magkänslan (och mina tidigare erfarenheter av verkstäder säger mig att det kommer att låta så här:

"Öhh, skulle vi kolla det också, det missade vi, du får en ny tid"
Eller "Ingen aning vad som är fel Volvo har aldrig hört talas om felet, men du kan ju köpa två nya nycklar och testa om det blir bättre
Eller "Vi har laddat över senaste mjukvaran så nu ska det fungera" (Och sen när man kommer ut så klickar det vid första start.)

Sparar till sist att skiva att det är en v70 -09 2,0F , ja jag vet........ :wink:
av Rådlös
Ett sådant här fel som obestämt dyker upp lite hur som helst måste enligt mitt sätt att se det, bero på en glappkontakt någonstans. Var denna glappkontakt kan vara har jag dessvärre ingen aning om. Jag har själv en V70 2.0F -08, men har inte varit med om ditt problem.
av oldtimersmc
Så länge som grabbarna på Volvo spekulerar så skall du inte betala,"köpa nya nycklar" s.m.d!!! djävla amatörer som föreslår en massa byten utan att veta ett skit.
Funkar det = betala. Funkar det inte=Betala inte...
Ps välkommen till forumet :D
Användarvisningsbild
av roadside
Hej och tack för svar. Ja glapp kan det nog vara. Jag gissar på mekanismen+knappen? Såg att 2012 modéllerna har manuell inmatning av kortet/nyckeln. Det finns nog en anledning till att det är så. Skriver en rad efter verkstadsbesöket.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.