Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vi kanske ska försöka svara på frågor om 3.2an & T6 istället amerikanska miljöregler kring diesel?

Jag har haft en 3.2 dock i en framhjulsdriven V70 och jag låg på 1.15 lit/mil med ganska dålig körprofil = mycket korta sträckor och i stort sett bara ren stadskörning eller motorväg. Aldrig några långa turer på landsväg. Motorn är problemfri och snålare än exempelvis 2.5T motorn. Att den skulle vara högvarvig eller svag på låga varv säger bara de som inte kört den. Jag körde runt med 1.8 ton minigrävare eller tag efter den (ej körkortsenligt jag vet) och det störde inte bilen det minsta. Sen kanske D5 är bättre förvisso, men att motorn skulle vara slö på låga varv är inget problem.

Service är billigare än D5, skatten är billigare än D5, inköpspriset är billigare än D5
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kört V70II 3,2 automat, och upplevde den som surrig när man drog på lite. Men då har jag förstås skämt bort mig med överladdning under snart 20 år...
av Lövet
Surrig? Visst, den måste ju varvas mer men hur mycket man än gasar och vid vilket varvtal som helst så är den ju tystare än D5an.
av Mccartney
Men hur känns En xc70 3,2 vs V70 2,5FT(09a)

Tycker att v70 2,5FT känns rätt vass....men då jämför jag med min 745 (90a) med 116hk..
av Lövet
Jag har inte kört 2.5FT men däremot 2.5T i många olika konstellationer och 3.2an är tystare, mer vibrationsfri men har inte samma punch på mellanvarv. Däremot är den roligare att varva och låter trevligare.

Du kommer inte uppleva 3.2an som slö på nåt sätt. Bara lite annorlunda i sitt sätt.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.