Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok. Tråkigt med din DRIVe. Tror dock att Volvo har interna problem med programmeringen av sina bilar. Mjukvaruppgraderingen vid servicen igår har slagit ut antispinnfunktionen. När frugan satt på stolsvärmaren så slocknade radion och sedan när hon satt på den igen så slocknade antispinnfunktionen. Trycker jag till lite på 2:an så spinner hjulen, vilket ungarna tycker är helt underbart :D , men inte lika uppskattat från min sida :evil: .

En positiv sak med effektoptimeringen är att dieselförbrukningen sänkts rejält när man ligger i 120 km/h. Från 0.75 till 0.65.
För min del löste sig problemen med en återställning av styrenheterna från ÅF. Men det tråkiga i kråksången är att BSR slog ifrån sig totalt och vägrade ta något som helst ansvar för det inträffade. Jag hade en massa andra problem som också gick att relatera till BSR som försvann vid återställningen.

Kontentan av det jag försöker säga är: Om BSR funkar för dig så är det bara att gratulera men får du problem så kan du inte räkna med något stöd från dem. Räkna med stora problem med att försöka utnyttja deras "Maskineskadegaranti", all bevisbörda ligger hos dig på att BSR orsakat dina problem.
Användarvisningsbild
av Camel
XC90_Executive skrev:Kör XC60 D5 aut R-design Polestar. Har mätt lite tider med Dynolicious (som jag vet stämmer väldigt bra). Mätt på flygfält självklart.
/.../
Max Acceleration: 0.57 G's
Peak Horsepower: 206 HP (på hjulen)
Intressant att uppmätt max acceleration är 0,57G.

Teoretiskt är maxvärdet på accelerationen för:
V70II 2,5FT MY11 man. på 1:an = 0,72G och 2:an = 0,40G
V70II D5 MY11 man. på 1:an = 0,92G och 2:an 0,52G
Detta är uträknade värden på manuellt växlade med 7% effektförlust antagen. Men viktigast av allt: inget hjulspinn eller momentbegränsning förekommer i min teoretiska beräkning så att det inte blir högre värde än 0,57G på XC60 D5 i praktiken (på första växeln i auto?) stämmer ju bra ändå. Vikten och utväxlingen skiljer kanske också lite mellan V70II och XC60? Är det 230 hk i polestar D5? Isåfall har du ca 10% effektförluster enligt din mätning vilket får anses normalt.
av Mwi
DrCarlsson skrev: Trycker jag till lite på 2:an så spinner hjulen, vilket ungarna tycker är helt underbart :D ,
Det gör även jag som vuxen. Fyrhjulsdrift och hjulen släpper vid gaspådrag på tvåans växel verkar väldigt roligt :D
Camel skrev:Vikten och utväxlingen skiljer kanske också lite mellan V70II och XC60? Är det 230 hk i polestar D5?
225hk/460Nm har jag, och automatlåda. Vikten skiljer en del mellan V70II och XC60! Utväxlingen vet jag inte utan att kolla upp det. Kan nämna att S80 V8 Executive som jag körde innan låg på ~0,75g och ~305hk (på hjulen) enligt den. 2sek snabbare till 100 än min XC60 också! :wink:
Mccartney skrev:Är lite sugen på en ny xc70 D3 Awd 163hk går den att trimma med Polestar upp till 225hk?
Nä, man får vänta 1 år. Alltså kan man trimma My 11 nu å My 12 om 1 år.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.