Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En teori, dock med mycket svaga belägg. Någon som vet mer kan säkert rätta mej. Fick en liten hint om att det hela var mer komplext än bara den enskilde bilaffären. Den jag fick hinten av var en säljare som tillhör samma kedja men på annan ort än en av mina "finalister" vid senaste bilköpet.

Fri tolkning av hinten; Det skulle kunna vara så att en eller flera av: den enskilde säljaren, lokale bilhandlaren och/eller kedjan denne tillhör kan vara intresserad av att göra en eller ett fåtal +-0 affärer eller + men nära 0 affärer vid ett års, halvårs, kvartalsslut, eller rent av vid ett vanligt månadsslut för att komma upp i andra bonusklasser, alternativt att bilhandlaren/kedjan kvalificerar sig för ett lägre inköpspris/högre bonusar nästa period pga volymen (om sådant nu är tillåtet inom EU).

En annan faktor som påverkar är MY byten, alla i säljledet vill väl så fort det bara går bli av med ex vis MY11 nu när MY12 har kommit, speciellt eftersom det är så många synliga förändringar invändigt. Därav högre rabatter på de MY11 som finns kvar nu än vid exempelvis senaste dec/jan.

Alltså, rabatten varierar enligt min teori även över tiden.
//PM
Jag tror också det men då är de mer eller mindre kampanjer (osynliga) från generalagenten som stöttar. Ska man göra en ny beställning i fabrik så att säga vet jag att det är 11%. Men hur nära 11% man kan få utan ramavtal etc är nog mycket upp till relationer samt när i månaden/kvartalet/året man tänker beställa.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]