Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verktygslådorna behövdes väl till våren trots dubbdäck? ;)
Väldig skillnad på en modern Rwd och en 740, ta en tur till BMW handlarn i vinter för en provtur, du kommer bli förvånad. Men inget går slår AWD på vintern, jag kånkar gärna runt de extra kilona resten av året.. :)
Intressanta jämförelser mellan fram och bakhjulsdrift och nytt å gammalt!

Ingen som har tänkt på att bilarna blivit bra mycket tyngre domsista 20 åren och att vi nu åker på mycket bredare däck? Det om något gör ju framkomligheten vintertid sämre..
När jag köpte min första BMW 5 touring var jag precis som alla som är negativa till BMW och bakhjulsdrift att vinten skull bli en mardröm.
Men detta försvann efter första snö/halkdagen ..bilen var trots ganska breda odubbade europeiska vinterdäck (Nokia) mer lätt hanterlig än FWD.
Men när jag vintern 09-10 hämtade ut en ny V70 ...fick jag närmast en chock(finns trådar om detta här i forumet) hur värdelös V70 var i snö.
Där andra kom upp blev jag stående, ett ex som jag beskrivit tidigare var när kompisens E klass med Nokia WR hur lätt som helst tog sig upp för en backe , där jag till allas glädje blev stående.
Ni som tror att bakhjulsdrivet fortfarande beter sig som en gammal 740 , skall ta och testa en moden bakhjulsdriven bil i halka så kommer ni att bli överaskade över vad som hänt på 25-30 år.

Ps.
Nu har jag inga problem AWD löser det mesta :twisted:
sweborn skrev:Bakhjulsdrift gynnas, eller missgynnas mindre, av uppförsbackar då tyngden landar mer över drivhjulen.
Jo det är ju rätt logiskt... Det är av samma princip hopplöst att backa mot minsta lilla lutning då det är halt med bakhjulsdrift
na96gen skrev:Verktygslådorna behövdes väl till våren trots dubbdäck? ;)
Väldig skillnad på en modern Rwd och en 740, ta en tur till BMW handlarn i vinter för en provtur, du kommer bli förvånad.
Självklart. Jag har bara talat om risken att fastna i snö och mjukt underlag.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]