Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan kommer det väl till när värmaren går under vinterhalvåret? Det skall väl göra ca 1 dl enligt de här på forumet.
Användarvisningsbild
av kave
Tja, det finns ett mobilgränssnitt m.spritmonitor.de
Är det inte roligare att kunna visa för bekanta exakt vad bilen drar?
Här är ex riha som jag talade om som körde XC70II 2009 manuell tidigare:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/469699.html

Jämför med min bil

http://www.spritmonitor.de/en/detail/327526.html
Ingen större skillnad.

Eller kan du presentera liknande från ditt mobilprogram?
Ger ju betydligt mer för de flesta än "Ja du vet, när vi körde svärmor till sälen vettu så drog bilen minsann 0,23L/milen bla bla bla".
Användarvisningsbild
av MartinS
kave skrev: Är det inte roligare att kunna visa för bekanta exakt vad bilen drar?
Nej, då tycker dom man är dum i huvudet... :)

/Martin
av Tarsiger
apersson850 skrev:Ska man kolla förbrukningen med den klassiska kör och tankametoden, får man hålla på ett tag för att få fram ett rättvisande medelvärde. I och med att det skiljer så mycket i hur mycket jag får i tanken, beroende på vilket tålamod jag har, är skillnaden mellan enstaka tankningar rejäl.
Vid tillämpning av denna klassiska metod brukar jag ha några saker i åtanke.
1. Samma mack, samma pump, samma sida = samma pistolhandtag = ungefär samma känslighet.
2. Munstycket nedstucket lika långt, dvs som vanligt.
3. Bilen i samma riktning på samma plats m h t eventuell marklutning.
4. Ingen annan som tankar på andra sidan, dvs pumpmotorn genererar samma bränsletryck (viktigast vid handtagets frånslag).
5. Ingen efterfyllning efter handtagets frånslag.

(1) kan förstås bara iakttas vid tur-och-retur-färder men ibland blir totalsträckan lagom för nästan en hel tank, och det är ju vid nära fulltankning efter återkomsten som relativa mätfelet blir som minst. Men visst är det så att medelvärdet över flera tankningar blir säkrare. Å andra sidan blir det då ofta mer mixade körförhållanden. Jag är mest intresserad av föbrukningen under långa, monotona landsvägskörningar.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]