Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammarhaj
En sak som Bilia eller motsvarande säger att dom säljer på är uppdatering av mjukvara.

Hur är detta egentligen, hur ofta byts mjukvaran på en "äldre" modell som inte är innevarande års?

Finns det något mervärde att lämna bilen till Volvo-verkstäderna?

Jag tänker tex. på min V70 MY09, är den i fokus för förbättrad mjukvara kring bränsleeffektivitet mm eller hamnar den i "lågprioriterade" lådan av mjukvarouppdatering?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det kommer ständigt mjukvaror som styr alla möjliga funktioner, och på en såpass ny bil som MY09 så finns det helt klart en fördel att serva den hos Volvo-åf för att få tillgång till dom senaste mjukvarorna..
Sen är det ju inte bara nya mjukvaror du tjänar på att serva där, även vissa kampanjer (som det kallas) gör att dom kanske byter ut eller justerar något på din bil som kan orsaka ett problem längre fram eller så..

Ha det varit en 10 år gammal bil med +20k mil på mätaren så hade jag tvärtom rekomenderat någon annan verkstad då priset förmodligen är lägre där...
av hammarhaj
Variosboy skrev:Det kommer ständigt mjukvaror som styr alla möjliga funktioner, och på en såpass ny bil som MY09 så finns det helt klart en fördel att serva den hos Volvo-åf för att få tillgång till dom senaste mjukvarorna..
Sen är det ju inte bara nya mjukvaror du tjänar på att serva där, även vissa kampanjer (som det kallas) gör att dom kanske byter ut eller justerar något på din bil som kan orsaka ett problem längre fram eller så..

Ha det varit en 10 år gammal bil med +20k mil på mätaren så hade jag tvärtom rekomenderat någon annan verkstad då priset förmodligen är lägre där...
Skönt att höra att det inte bara är ett sätta att "binda" upp folk mot volvoverkstäder.
Tack för svaret.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]