Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Varför är det så att 50% av alla bakre torkare på V70/XC70/XC60 hänger ner för långt i viloläget? När jag kikar på min egen XC60 verkar det som att axeln är fast men att armen ändå kan röra sig ganska mycket. Hur kommer det sig och vad kan man göra åt det? Någon som undersökt dessa fenomen, något som jag inte tycker hör hemma i "premiumsegmentet".

/Martin
av Cox
Det är skitkvalité på dessa armar. Enda sättet är att köpa en ny om man vill att den inte skall hänga som en slapptask :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Cox skrev:Det är skitkvalité på dessa armar. Enda sättet är att köpa en ny om man vill att den inte skall hänga som en slapptask :D
Själva armen alltså?

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Anledningen är beskriven i ett flertal trådar, men här kommer en kort beskrivning:

Axeln har splines, men armen har inte det, utan istället är det material i den som inte är helt hårt, så vid monteringen så pressas armen på axeln och skapar splines i det halvhårda materialet.
Vad som händer efter ett tag är precis det du uppmärksammat. På vissa bilar konstigt nog.
Så förmodligen finns det ett par olika leverantörer på armen skulle jag tro, och därav drabbas vissa men inte andra. Själv har jag haft turen att slippa det..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej, Nej - det går att justera upp den. Iaf gjorde de på min förra bil - En MY10. Funkade perfekt i över ett år tills jag byte för en månad sedan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Pillar man loss den runda brickan och drar åt en mutter där under eller?

/Martin
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vet tyvärr ej exakt hur de gjorde! De tog det på service då bilen var under 3 år. Blev perfekt iaf och den sjönk inte ned efter det.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Racetwin2 skrev:Nej, Nej - det går att justera upp den. Iaf gjorde de på min förra bil - En MY10. Funkade perfekt i över ett år tills jag byte för en månad sedan.
Vadå nej nej?

Klart att det går att justera upp den, man tar loss den och sätter den på "rätt" possition. Men det är ju ingen långsiktigt hålblar lösning, det kommer troligtvis bli likadant igen!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, fast jag körde över ett år efter justering och den rörde sig inte en mm. Detta trots biltvätt en gång i veckan och vintrar med mycket snö och is.

Det är värt att försöka justera i stället för att köpa en ny. I mitt fall verkade det hålla bätre efter justeringen än innan så jag är inte säker på att en ny skulle funka bättre.
Användarvisningsbild
av Brainy
Är det väldigt dumt att dra av den, plutta i lite silikon/lim och sätta tillbaka den i det läget man vill ha?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]