Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Som vanlig dödlig kan man inte få Volvo att ta bort varningen helt. Inte ens polisen fick igenom sin förfrågan om att få bort bältesljudet, är en säkerhetsdetalj som Volvo inte inaktiverar.

Rådet till polisen, inte från Volvo centralt dock, blev faktiskt att kolla med skrotar och köpa på sig ett gäng bälteshakar och göra som redan skrivits i tråden.
Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev:Dumheter. Det är ganska troligt att den som vill bli av med plinget tänker begå ett lagbrott, eftersom plinget inte hörs exempelvis när man backar (och det alltså inte behövs bälte), och då är det tvärtom snarast en plikt att upplysa om den mest uppenbara metoden att få tyst på plinget, vare sig det var den metoden trådskaparen tänkte eller ej.
Och du tror inte TS förstår detta själv? Upplysningsvis kan jag meddela dig att man visst får köra utan bälte på ex parkeringsplatser, bensinstationer etc.
Vidare plingar min bil när man backar lite snabbare också om bältet inte sitter på.
av AndS
Kan ju också vara så att man har ett intyg att få köra bil utan bälte, Japp det finns. Jag har det inte men en släkting pga medicinska skäl. Så ligg lågt med pekpinnar och lagtexter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi halkar ur från ämnet, så för att inte förstöra tråden tänker jag inte skriva något mer om anledningen till att köra utan bälte, men jag svarar dock nu på inläggen ovan.

Jag finner det fullständigt osannolikt att någon, som har ett speciellt skäl att köra utan bälte, inte skulle börja sin tråd med exempelvis "Då jag har ett intyg om att jag inte kan använda bilbälte, undrar jag om..."
Så ligg lågt med pekpinnar om osannolika undantag.

Åter till det tekniska. Var kommer ljudet ifrån? Är det en särskild högtalare/summer? Eller kommer det från infotainmentsystemet, där det blandas in bland allt annat, ungefär som det systemet överlagrar parkeringsvarnarljudet på exempelvis radion?
av Erst
Ljudet kommer från instrumentklustret. Det plingar därifrån av lite andra anledningar också, t.ex. när cruisen stängs av, men om man inte bryr sig om det kan jag tänka mig att det går att rycka bort den "högtalaren". Tror dock att det är ganska pilligt att öppna den på ett sätt som inte förstör resten av instrumenten.
Användarvisningsbild
av gooose
Jag såg nu i efterhand att detta ligger i delen för V70II
Det jag har skrivit nedan gäller V70N

Om man nu vill ha bort plinget så är det "bara" ta ur instrumentet vänd det och kolla på baksidan där finns det en blå"grejj" med ett hål i mitten Ta 1 st 2-3 mm borr sätt det i borrmaskinen och borra lite försiktigt

Om du gör detta samtidigt som du har tändningen på så att du hör plinget så är det bara att borra försiktigt tills den ger upp i början när man borrar så kan ljudet bli rätt ballt ett skrikande ljud istället för pling men det är bara att borra vidare
När du väl har borrat så finns ingen återvändo denna pryl går ej att köpa löst

Detta sätt användes av fabriken då bilar skulle levereras till Saudi Arabien och dom skall inte ha detta pling då var detta enklaste sättet vad jag fått höra

Att man sen kan diskutera rätt eller fel är en annan 5a

Personligen så störs jag själv av Parkeringssensorerna detta djävulens påfund sicken skit piper i tid och otid
och ingen strömbrytare för avstängning endast en knapp att trycka på vid varje start
Har själv programmerat bort denna funktion på min bil jag har idag med programvara

Men som sagt smaken är som baken..... Delad
Finns ju folk som avgudar denna pipande funktion och inte kan köra sin bil då dessa sensorer inte fungerar

//Goose
av oldtimersmc
Jag har två bältespåminnare dels bilens och sedan Frun, tror att det är lättare att få tyst på bilen...

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]