Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På bofors möjligen :D lägg den i viloläge tigt dra fast och sen så skall de vara ok splaines är inte hack för hack utan axeln är "splinsad" och armen är ren så sätt den så lågt som du kan (i viloläge) och sen så skall det funka
av Desmodue
Jo jag vet precis vad splines är, men som jag skrev innan så är det mellanläget mellan två splines som är det önskvärda läget. Splines är alltså små hack med motsvarande negativa dito på motsvarande yta, många splines ger små skillnader i läge och stora lägen fås av färre antal. Nu vill jag ha axeln i mellanläge inte armen. Hur mycket du vrider och vill så är det aldrig bra att tvinga den mellan två splines/lägen.
Nu missuppfattade du det han skrev!

Han menar såhär: På axeln är det splines, och i torkararmen är det ett "mjukt" material som trycks på på den splinsade axeln, det finns således inga "riktiga" splines på armen från början, utan det blir märken av splinsen som är på axeln!
Armen är alltså förmodligen felmonterad från början..
Variosboy skrev:Nu missuppfattade du det han skrev!

Han menar såhär: På axeln är det splines, och i torkararmen är det ett "mjukt" material som trycks på på den splinsade axeln, det finns således inga "riktiga" splines på armen från början, utan det blir märken av splinsen som är på axeln!
Armen är alltså förmodligen felmonterad från början..
...alternativt fått en pärla och bytt plats och nu får du försöka ge den ett mer passande läge och sedan dra åt (med förstånd) dvs en pu-nyckel av rätt storlek ger rätt moment om den hanteras med förstånd.
av Isol
Har samma problem på min V50. Trodde först det var ett stort stenskott på a-stolpen men det visade sig att det var toppen på torkarbladet som slagit hål i lacken :( Torkaren gick dock enkelt att justera.
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]