Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:oops:
Drog bort plastlocket framför dimljuset i dag och vred med en 5mm insexnyckel...
Tillbaks med skiten, klart på 30 sekunder... Suck att jag inte gjorde det direkt på bilprovningen... :evil:
av plamek
NordmanV8 skrev:Suck att jag inte gjorde det direkt på bilprovningen... :evil:
Justerar inte Bilprovningen detta om det kan göras "på ett enkelt sätt", dvs att justerskruvarna inte är fastrostade eller skruvskallarna runddragna?
Är det upp till den enskilde besiktningsmannen hur mycket jobb han vill/orkar lägga ner?
av Lövet
Det är upp till den enskilda besiktningsmannen. Om han ser skruvarna och vet hur han ska göra brukar de flesta hjälpa till.
Mmmm. Jag tror den killen jag hade bara var ute för att jävlas eller något..... :evil:
När han skulle kolla vindrutetorkarna nöjde han sig inte med att se om det kom spolarvätska, utan han blötte ner hela bilen så det var spolarvätska som rann över tak och baklucka... Jag som hade lämnat in bilen för en mini-rekond på förmiddagen så bilen skulle vara ren och fin. :-(O)
När han var klar med att mäta Co-värdet ryckte han ut mätinstrumentet så jag trodde både stötfångare och ändrör skulle bli repade...

En fet smäll skulle han ha fått.. Eller jag kanske skulle skriva: en kraftig klapp på kinden som "tack" för att jag fick besikta bilen av just honom... Blir nog inte Jordbro-statinen flera gånger. Jaf hade problem att få igenom min Passat förra året på samma station då dom trodde mitt öppna luftfilter hadde öppen vevhusventilaton... Jag fick be en annan kille titta på detta och då sa han att det inte var något problem..

Får prova Carspect i Tyresö nästa gång. Tur att monopolet för bilprovningen inte är kvar... Trodde Bilprovningen skulle bli lite mer serviceminded och rädda om sina kunder efter att deras monopol försvann...
:-/O/
av acr32
NordmanV8 skrev:Ja, jag blev också fundersam på hur ljusbilden ser ut på diodljus, typ DRL.
Borde bli många ombesiktningar, eller så finns det en "besiktningsknapp" från fabrik som man stänger av dem med.... :roll:
Nedan är hämtat från Automotorsport.se

"Daytime running lights, DRL" ska användas med i övrigt släckt belysning. DRL är i de flesta fall detsamma som lysdiodteknik och den är mycket energisnål, jämfört med vanliga halogenlampor (cirka 10 procent av halogen). Lysdioder är dessutom långlivade. Genom att bara ha varselljusen tända räknar EU också med att spara en del bränsle och därmed minska koldioxidutsläppet.

Till skillnad mot halvljus (1 grad nedåtvinkel) och dimljus (2 grader nedåtvinkel) tillåts DRL att lysa uppåt. De moderna varselljusen är därmed bländande, till viss del, men det anses nödvändigt för att nå den uppmärksamhet som man söker med relativt liten ljuseffekt.
Användarvisningsbild
av Camel
acr32 skrev:/.../ halvljus (1 grad nedåtvinkel) och dimljus (2 grader nedåtvinkel) /.../
Det stämmer att fordonskraven på nedvinkling sannolikt är olika för halvljus och dimljus. Nedvinklingskravet är enligt VVFS 2003:22 från gamla vägverket 1% för halvljus och 2% för dimljus (mäts inte i grader). Om den är ersatt av någon ny föreskrift från Transportstyrelsen vet jag inte. Men kontrollprogrammet TSFS 2010:84 bilaga 1 för halvljus och dimljus som ska följas på kontrollbesiktingen föreskriver 1% (10cm/10m) för båda som gräns. Dimljus anses bländande om nedvinklingen är mindre än 1% och ska då underkännas. För speciell DRL-belysning gäller helt riktigt andra regler.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p557127

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]