Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo säljer inte bara i Sverige. På den förhållandevis stora USA-marknaden säljer V70 så dåligt, jämfört med XC70, att Volvo nu slutat erbjuda V70 helt och hållet.
av AllanB
cng skrev:kan ju också vara så att man tror att en billigare d3 awd skulle kunna sno en del kunder från de troligtvis lönsammare xc-bilarna?
Eller så skulle det sno kunder från vw, audi eller bmw som vill ha motorsvagare awd dito.
Jag förstår inte heller problemet, är det för små volymer så det inte lönar sig eller för dyrt att ställa om produktionen, eller vad kan det va?
Jag menar säljer verkligen de tyska märkena så mycket mer awd så att de kan erbjuda det på så många fler modeller? Hur mycket bmw 320 xd säljs det i Tyskland t.ex.? Kanske är jätte vanligt vad vet jag, men det är ju ännu mindre motiverat att ha det där iaf.
av Amli
apersson850 skrev:Volvo säljer inte bara i Sverige. På den förhållandevis stora USA-marknaden säljer V70 så dåligt, jämfört med XC70, att Volvo nu slutat erbjuda V70 helt och hållet.
Det har du ju faktiskt helt rätt i.
Men med tanke på att XC70 finns med D3 AWD så borde det vara väldigt enkelt och förhållandevis billigt att även erbjuda det till V70 som i grund och botten är exakt samma bil.
av Lövet
Jag (är rädd) att logiken ligger i att man kan ta betydligt bättre betalt för en XC 70 D3 AWD än en V70 D3 AWD men att tillverkningskostnaden är rätt lik. XC är antagligen inte ens dyrare än motsvarande Volvo att tillverka, det skiljer ju bara smådetaljer egentligen. Längre fjädrar lär inte vara dyrare, inte heller de omålade detaljerna. AWD kostnaden är ju samma för V70 som XC70.
Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev:Volvo säljer inte bara i Sverige. På den förhållandevis stora USA-marknaden säljer V70 så dåligt, jämfört med XC70, att Volvo nu slutat erbjuda V70 helt och hållet.
Tja, om "nu" är för 1.5 år sen så...
Volvo som alla andra tar ju givetvis betalt vad man anser sig kunna ta ut, men merkostnaden mot en V70D5 AWD mot en XC70 D5 AWD är just nu ca 9000:-. Inkluderar man lastgallret så blir skillnaden ännu mindre. Som om Volvo göder sig extra mycket på XC70 kunderna håller jag definitivit inte med om. Möjligen XC60 som är något enklare i sitt utförande men liknande prissättning.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Är det inte olika motorer i XC70D3 FWD och XC70D3 AWD?
Hade för mig att FWD hade "nya" D3:an på 2,0 liter och AWD hade gamla nedtrimmade 2,5litersmotorn (samma som D5, fast med en turbo)?
Jo, så är det. Båda D3 har 163 hk som toppeffekt, men det är också enda likheten.

Kave, med "nu" menade jag bara att det inte var för tio år sedan, utan inte alltför länge sedan.
Användarvisningsbild
av kave
poseidon skrev:Fast den ena är väl med automat å den andra är manuell?
Ja, xc70 går att få med manuell, men då är den ännu billigare än v70d5 awd. Med automat kostar den 7000 mer inkl lastgaller och annan ev utrustning som ingår i xc.
Sådär jättedyrt är det väl inte?
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]