Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Hej

Var och provade en 2012 v70 d3 med aut idag. Gick ju väldigt fint och var väldigt snygg i ocean race utförande. Testade såklart ett par fullgasaccelerationer från runt 80 och uppåt och noterade att den drog växlarna i alla fall en bit över 4000 v/min. när den sedan växlade upp så hamnade nästkommande växel över 3000 varv osv. Vet inte hur effektkurvan upp till 4500 varv ser ut för denna motor men har läst mig till att maxeffekt ligger under 3000 varv och max vrid en bit under 2000 varv. Känslan var att det var effektivare att växla själv med paddlarna och hålla sig i spannet 2500 - 3500 varv då den storknade ganska bra på lite högre varv, men då o andra sidan borde väl automaten i d-läget göra så också . Göra en kickdown kändes nästan fel, tyckte det gick gick bättre att tvinga kvar bilen på en högre växel och gasa på. Vad säger ni som kör d3 aut är detta något ni reagerat på ?

/J
av Steff 99
Det du nämner gäller mer eller mindre för alla dieslar, att försöka köra en diesel som en bensinare skapar bra en frustration och besvikelse.
Men utnyttjar man dieselns vrid och växlar vid rätt varvtal så blir man överaskad hur kvick den är.
av joschua
Steff 99 skrev:Det du nämner gäller mer eller mindre för alla dieslar, att försöka köra en diesel som en bensinare skapar bra en frustration och besvikelse.
Men utnyttjar man dieselns vrid och växlar vid rätt varvtal så blir man överaskad hur kvick den är.
Jag håller med , men varför känns det inte som om automaten är anpassad för detta då ?
av Steff 99
Det är i princip inga problem att få automaten att växla rätt också, gaspedalen har mer lägen än "av" och "på"... 8)
Användarvisningsbild
av apersson850
Vilken variant av D3 var det i den? 2 liter eller 2,4 liter?
Den större har inte fullt så spetsig effektkurva som den mindre.
av Steff 99
Det är en V70 D3 enligt TS alltså en 2,0
Återigen så finns bra D3 2,4 med AWD och sitter i XC70/60
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, jag hade inte koll på att 2,4-litersversionen av D3 bara förkommer till XC-versionerna.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]