Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Från en viss årsmodell tror jag det är så ja
Jag beställde en V70 DRIVe 2012 i helgen. Denna version av Peugeot's 1.6 l motor i Volvo-tappning använder inget regenereringsadditiv och filtret skall vara "underhållsfritt", jag tolkar det som att inget planerat underhåll behövs. Partikelfiltret regenereras i första hand med hjälp av motorns NO2 emissioner (kväveoxid, luktar kloraktigt bakom bussar med partikelfilter). Detta ämne i avgaserna gör att sot brinner >270 grader C. Vid normal körning så förbränns det bildade sotet kontinuerligt. Vid extrem kyla och korta körsträckor med låg hastighet så kan avgaserna bli för kalla för att förbänningen skall fungera och då kan en rask landsvägstur höja avgastemperaturen sotet så att sotet som bildats förbränns.

Det regenereringsadditiv som tidigare använts innehåller mycket små partiklar av Cerium (en metall) som fastnar som aska i filtret. Detta gör att filtret måste rengöras vid ca 12000mil på äldre modeller.

Additiver i motoroljan består av till stora delar av metallföreningar (calcium, zink, svavel etc) som också bildar aska i partikelfiltret. Om oljeförbrukningen är låg och om modern "lågaskolja" avsedd för dieselmotorer med partikelfilter används så borde inte filtret behöva rengöras.

En annan possitiv överreaskning med DRIVe 2012 var kamremsintervallet, 24000 mil känns behagligt avlägset.

Bengt
Det märks direkt när filtret regenererar, motorn får en annan gång och det luktar om man skulle stå bakom.
Jag har inte haft någon bil med partikelfilter som inte har regenererat med jämna mellanrum, ca 40-80 mil
Att det skulle ske kontinuerligt när man kör tror jag inte, läser man instruktions boken så tror jag att det finns en beskrivning på detta, samt att det kan bli problem om man enbart kör korta körningar.
Det du nämner är troligtvis när motorn detekterar att den passiva NO2 regenereingen inte räckt till och filtret håller på att sättas igen. Motorn startar då en aktiv regenerering där en extra bränsleinsprutning görs när kolven är på väg nedåt och avgasventilen öppnat. Bränslet går ut i avgasröret och oxideras (förbränns) i en oxidations-katalysator före partikelfiltret och höjer temperaturen i filtret till ca 600 grader. Vid denna temperatur brinner sot i syremiljö. Denna förbänning är också ganska snabb så under körning så krävs det ett bra reglersysten så att inte partikelfiltret överhettas och filtermonoliten spricker eller smällter. Lukten du kände kom troligtvis av att filtret och avgasröret blev väldigt varmt. Den aktiva regenereringen görs på personbilar utan att föraren uppmärksammas men man kan se på färddatorn att bränsleförbrukningen obefogat skjuter i höjden.

Bengt

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]