Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag funderar på att ha 245/45-18 vinterdäck på min V70 D3 R-design, och jag undrar om det är någon som åkt någon vinter på detta? Annars får det väl bli 225/50-17 men det ser inte lika roligt ut. Jag har ju 245/40-18 som sitter på nu men tycker att profilen är för låg, detpassar inte riktigt till bilen, den måste sänkas mer då och det vill jag inte.
Jag kör 245/40-18 på orginalfälgarna (dubbat). Fungerar kungligt 8)
Vi hade ymnigt med snö förra vintern, och jag var minst sagt tveksam när jag först såg vilka vinterdäck som följde med bilen vid köpet..
Men jag antar att AWD gör mycket för framkomligheten! Sedan får man ju givetvis ha med i beräkningarna att smala däck är bättre mot "snöplaning" och anpassa farten därefter, -oavsett.

Angående profilökningen så blir det ju inom 5% så det är ju lagligt.

:-)-)
Ja nere i Sthlm fungerar nog sådana däck, och har man AWD duger det även att köra med sommar däck. Men prova att simma runt på dylikt uppe i norrland så får du dig en överaskning kan jag säga. Häruppe är 225:or gränsfall :)
Jag kör med 235/40-18 (Michelin dubbat) på originalfälgar. Tyckte det gick utan problem i vintras då det var ganska rikligt med snö. Har dock AWD på bilen så det hjälper ju till också.
Japp med AWD är det inga problem, jag har dragit fulllastad släpvagn i isiga uppförsbackar med sommar däck med AWD bilar. Då enbart framhjulsdriva med nya vinter däck inte kommit upp utan ställt sig på tvären mitt i backen.
tidigare xc90 med 235 på vintern, nu xc70 där jag har 215, båda odubbade. De smalare är absolut att föredra. På sommaren är det ju 235 på båda. Kör både E4 som "vintervägar", ca 1800 mil vinterdäck/år.
XC90_Executive skrev:Körde 245/45 18" ContiWinterContact TS810 Sport (friktion) på min S80 V8 awd, funkade helt suveränt!
Tycker det är rätt stor skillnad när man kör AWD, då funkar det ju bra med superbreda däck, om de breda framhjulen bara surfar uppepå snömodden gör ju inte så mycket för AWDn puttar ju på som bara den med bakhjulen så det går ju att åka fort i alla fall. Har man bara FWD som trådskaparen behöver man ju betdydligt mera grepp och det kan vara vettigt att köra normalbrett

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]