Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en volvo v70 F -09
bilen har ståt nu under semestern 2v , farsan har kört med den en gång.

Den går ojämn vid tomgång, och rycker till när jag kör..

Vad kan ha hänt? nu i morse lyste avgasreningssystem lampan....

Känns ju konstigt när bilen har gått perfekt innan semestern.

Tacksam för alla tips.
Det finns massor av trådar gällande detta. Allt ifrån kassa tändstift till trasiga tändspolar.
Det sitter en spole per stift. Kan även vara en bränslepump som kleggat igen pga av etanolen. om jag inte minns fel så finns det ett återkallande på just den.
Förut brukade jag som "el-snubbe" säga: "Att mäta är att veta!" Men nu får man nog börja säga: "Att söka är att veta!"

1. LSKT, välkommen till forumet! Hoppas att du med den informationen du kan leta dig fram till här hjälper dig att lösa problemen med din bil, jag är övertygad om att du kommer att göra det.
2. Sök alltid först innan du skapar en ny tråd om något! Ofast finns det ganska bra och utförliga svar i andra trådar om det man har problem med och folk har sällan lust att svara på samma sak om och om igen!

Hoppas jag inte låter för brysk!? :wink:
Hur som helst: Välkommen!
Skriv gärna mer exakt: Är det en 2,0F eller en 2,5FT du har? Jag gissar på 2,0F men de två motorerna har olika problem vad gäller ryckningar. 2,0F har precis som Cox skriver problem med tändspolar, stift eller bränslepump men 2,5FT har problem med att etanolhaltsgivaren ballar ur och ger fel motorstyrning. Det resulterar i sin tur att gula motorlampan börjar lysa pga att motorn går för magert. Det finns numer en ny mjukvara att ladda ner för detta om det är en 2,5FT.

Men som sagt - är det en 2,0F så är det sannolikt något av det cox skriver. Jag har dock haft en 2,0F som Volvo aldrig fick ordning på trots att jag lämnade den i slutet av 2009. Ryckte i tid och otid.......

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]