Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JagulareN
En återförsäljare har mellan 13-15 procent vinst marginal per bil dom säljer uträknat från det utsatta grundpriset. Sen skiljer det lite från märke till märke. 7-9 procent brukar räknas som en väldigt bra rabatt. Får man över 9 procent skulle jag säga att det är en ovanligt bra rabbat. Vilket dom flesta inte får.

Dom som säger att en återförsäljare inte tjänar något på en bil dom säljer med 8-10 procent. Kom igen. Det är klart dom gör. En bilhandlare skulle aldrig sälja en ny bil utan att tjäna på det. Så länge det inte är en bil som redan stått i hallen länge & som man inte lyckats bli av med. Men ny pratar vi helt nya bilar. Sen är det klart att om man pratar med en säljare så kommer flera av dom att säga att deras marginaler "bara" är 8-10 procent & att dom även måste göra vinst på detta. Bilförsäljare är precis som vi inte mer än människor där dom vill kunna tjäna så mycket pengar som möjligt till sig själva & sitt företag. Det är lixom deras jobb & brödföda.

Mina föräldrar fick 12 procent rabatt på sin mercedes dom beställde härom veckan. Då har mercedes exakt 13 procents förtjänst per bil dom säljer. Ändå tjänar mercedes rätt många tusenlappar på denna bil. Dom gick till mercedes i stan & valde ut vilken bil & utrusting dom ville ha. Fick deras lägsta pris. Vilket var 7.5 procent rabatt. Sen mailade dom runt denna spec till flera olika mercedes återförsäljare i landet för att se vart någonstans dom kunde få bästa pris & lätt dom tävla mot varandra. Vilket är mitt tips om man vill kunna göra ett så bra pris som möjligt.
av perhall
De har ju först en marginal på vad vet jag, 10-14%, sen en massa kickbacks och bonusar.
Men säljarna känner inte alltid till allt detta (inte alla iaf) och berättar inte heller allt för kunden

4,5% är skitdåligt. Har aldrig hört någon som fått så lite på en specad bil med största motorn

minst 7-8!
PH
av dst02
På mina tidigare nya BMW fick jag ca 6% utan att ens förhandla, de va på den tiden jag inte alls kunde pruta men priset blev bra ändå. Ni som säger ni får 10% å mer kan ju glädjas åt att ni får ut i runda slängar samma rabatt som anställda inom Volvo.
Användarvisningsbild
av na96gen
Anställda hade tidigare 12 ock åf köpte in för 11 sedan tillkommer rekond etc.. Beror dels vilken rellation man har med åf samt när man köper. En säljare som kan nå sitt kvartalsmål med denna är klart mer sugen att släppa lite mer än annars, men så klart ger de inte bort en bil allrahelst när det gäller nybest och inte en lagerbil.

Bodde jag kring Enköping skulle jag kolla upp BraBil där de brukar ha drivar på fullutr T6or för långt mer än 10% så de måste ha en annan deal än min lokala som inte kan matcha.. :-/
av Enzo
Generellt har de väl mer möjlighet att pruta på extrautrustning. De olika paketen är det inte särskilt mkt marginal på.

Dessutom, säljföretagen tjänar ju pengar på mer än bara nybilsförsäljning, de tar ju ofta in en del på service, reservdelar, och annan eftermarknadsförsäljning, inköp och försäljning av begbilar etc.
Användarvisningsbild
av Momentum
7,5% får man utan att ens be om det
Jag tror att du måste hitta en annan ÅF-kedja - även om det blir en bit att åka
Den första inledande kontakten kan man ha via epost
Jag köpte nästan bil via epost, men min lokale handlare lyckades krama fram ett bra pris också

Skickade iväg cem till odb tuning karlstad. S[…]

Jag tror ändå att dom blir lite dyrare […]

Har 2 st XC 60, en D5 från 2014 och en T6 La[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Läcker membranet så rinner oljan tillb[…]