Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#554951
Volvo har mig veterligen aldrig haft hel-xenon på någon modell. Det är inte heller praktiskt då xenon mår dåligt av att slås av och på samt att de har en uppvärmningstid. Finns lösningar för detta men personligen tycker jag att kobinationen halogen och xenon är perfekt eftersom de är bra på att belysa olika saker då ljusen har olika våglängd.
Användarvisningsbild
av len
#555066
Racetwin2 skrev:..... Det är inte heller praktiskt då xenon mår dåligt av att slås av och på samt att de har en uppvärmningstid. Finns lösningar för detta men personligen tycker jag att kobinationen halogen och xenon är perfekt eftersom de är bra på att belysa olika saker då ljusen har olika våglängd.
Varför mår inte xenon bra av att slås på och av? Klarar det nog bättre än glödtråd resp. halogen?
Olika våglängd? Detta får du utveckla. (Olika färgtemperatur har de).
Användarvisningsbild
av Variosboy
#555146
Om man skiter i hur lampan mår så kan man ju hur som helst konstatera att lampan inte tänds på samma sätt som en glödtrådslampa, den går inte från 0-100% bara sådär, den har en uppvärmningstid, denna uppvärmningstid är inget man störs av när man startar hemma på gården och ska åka iväg, men på en 90-väg så hinner man mååånga meter innan man har fullgott ljus efter att ha slagit på ljuset..

Hur livslängden påverkas på dagens urladdningslampor vet jag inte, men om jag får göra en jämförelse med en område som jag känner till, nämligen ljussättning på teatrar, discotek osv osv osv, så slår man aldrig av ljusutrustning med urladdningslampor under hela evenemanget, man har istället inbyggda bländare som ser till att inget ljus tar sig ut. Detta för att spara lamporna och för att ha fullt ljusutbyte när man så vill..
Visserligen pratar vi i detta fallet (oftast) betydligt kraftigare urladdningslampor än de små fjuttiga som sitter i bilar....
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#555218
len skrev: Varför mår inte xenon bra av att slås på och av? Klarar det nog bättre än glödtråd resp. halogen?
Olika våglängd? Detta får du utveckla. (Olika färgtemperatur har de).
Det finns massor om xenonlampor på nätet. Se a exemplet jag hittade nedan. Finns massa mer om du googlar på xenon och förkortad livslängd eller liknande. Under figur två finns lite om slitage av xenonljus vid frekvent på och avslagning. Inga lampor mår eg bra av att slås på och av som du skriver men xenónlamporna är dyrare i sig och skall vara känsligare. Därför säger många att de inte lämpar sig för helljus då de slås på och av med korta intervall.

http://zeiss-campus.magnet.fsu.edu/arti ... onarc.html
av perhall
#555223
De enda bilar som har dubbelxenon - går de inte under namnet dual xenon??? - är väl VW Phateon o Bugatti

Man kan ju å andra sidan tänka sig att ha V70:ns ytterstrålkastare, som har xenon som bländar på vid helljus (detta ligger till grund för namnet bi-xenon) o sen komplettera med inre strålkastare som har riktig xenon (dvs dual xenon). Även om det tar några sek innan de når full effekt så blir det ju bra, eftersom ytterstrålkastarna bländar på.

Trodde också det var fel på mina i början med min förra V70II MY08 eftersom de inte alls bländade på lika tydligt som MY03 Bi-xenon.

Finns ju många skumma beteckningar på xenonljus. Har haft en Audi S6 som hade "xenon plus", men vad plus bestod i förstod jag aldrig, för xenonhalvljusen bländade inte på (likt V70II) utan kompletterades bara av innerstrålkastarna.
PH
Användarvisningsbild
av len
#555567
Min efarenhet av xenon på helljusstrålkastarna, är att det tar givetvis några sekunder innan full effekt, men redan 1:a sekunden lyser de bättre än halogenen. Sedan blir det bättre. Dom behåller värmen så när jag bländar av vid möte och sätter på helljuset, så är uppvärmningstiden avsevärt kortare.
Xenon är en gasurladdningslampa, typ ljusbåge. Slits ganska lite. En vanlig glödtråd mår sämre av upprepade påslag. Xenonlampan på helljuset lär du inte slita ut! Halvljuset håller många år och slits mer än de få(?) gånger du använder helljus.
Våglängden för synligt ljus är som den är, oavsett teknik. Vitt ljus är ju ett spektrum. Färgtemperaturen är det som du "ser", och vitare eller blåare temperatur bestämmer vad du uppfattar bäst. Blåare kan vara intensivare och se tuffare ut, men personligen känner jag mig bekvämare med lägre temperatur. Speciellt som helljuset är på 70 W mot halvljusets 35 W. Dock kommer jag nästa gång ta max 50 W på helljuset då 70 är för starkt!

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]