Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Just kommit hem från en tur på ca 40 mil med drive'n. Motorväg,farthållare på 110,4 vuxna i bilen och en förbrukning på ca 0,49. Körde samma sträcka med bara mig å sambon i bilen dan innan med samma förbrukning, verkar inte göra nån större skillnad med ett par extra vuxna i bilen.
Inte heller märkte jag någon skillnad alls i prestandan heller, tyckte bilen kändes precis likadan (slö) oavsett om man kör ensam eller med 3 passagerare.
En annan positiv sak jag upplevde var att bilen gick lika stabilt med mycket last eller flera passagerare i bilen och inget gung alls.

Härlig bil!
Det hade ingen trott för några år sedan. Att man skulle kunna köra en Volvo-kombi under halvlitern. Minns när 240 lanserades 1974-75. Den första årsmodellen (-75) drog faktiskt klart över litern.

/H
av Cox
Är inte långt i från med min 2.4D en tur på 90 mil och en förbrukning på 0,57 mätt vid pumpen det får jag anse vara helt ok på en så pass stor motor med Polestar trim.
det var inte en snigelkörning heller resan tog mig ca 10 timmar.
av dst02
Henry_Fågeljazz skrev:Det hade ingen trott för några år sedan. Att man skulle kunna köra en Volvo-kombi under halvlitern. Minns när 240 lanserades 1974-75. Den första årsmodellen (-75) drog faktiskt klart över litern.

/H

Å har man åkt en 240 75'a så tycker man dessutom att drive'n e rapp :p
Användarvisningsbild
av Variosboy
Cox skrev:Är inte långt i från med min 2.4D en tur på 90 mil och en förbrukning på 0,57 mätt vid pumpen det får jag anse vara helt ok på en så pass stor motor med Polestar trim.
Då åker du inte i 110 på farthållaren, såvida det inte är en 90 mil lång nedförsbacke! (90 mil på tio timmar ger ett snitt på 90 vilket är jäkligt högt)

Min upplevelse är att så fort man passerar 100 på platt mark så är det nära nog omöjligt att på färddatorn komma under 0,6.. (Skulle vara om Polestar sänkte förbrukningen så mycket, men det känns inte troligt då vi pratar om hastigheter där man redan ligger på högsta växeln, man kan ju så att säga inte lägga i nästa växel för att man har mer effekt att tillgå med trimmet...)
av Cox
Variosboy skrev:
Cox skrev:Är inte långt i från med min 2.4D en tur på 90 mil och en förbrukning på 0,57 mätt vid pumpen det får jag anse vara helt ok på en så pass stor motor med Polestar trim.
Då åker du inte i 110 på farthållaren, såvida det inte är en 90 mil lång nedförsbacke! (90 mil på tio timmar ger ett snitt på 90 vilket är jäkligt högt)

Min upplevelse är att så fort man passerar 100 på platt mark så är det nära nog omöjligt att på färddatorn komma under 0,6.. (Skulle vara om Polestar sänkte förbrukningen så mycket, men det känns inte troligt då vi pratar om hastigheter där man redan ligger på högsta växeln, man kan ju så att säga inte lägga i nästa växel för att man har mer effekt att tillgå med trimmet...)
Det ingick ca 1 timmas hundrastning under resans gång glömde skriva det. Körde konstant 20 km över gällande hastighetsbegränsning. Över 30 är inte att rekommendera men bitvis var farten över 150 km.
Min erfarenhet är att Polestar har sänkt min förbrukning. Man behöver inte trampa pedalen i botten längre för att bilen skall sätta fart.
av AndS
Variosboy skrev:

Håller med dig, vår med motsvarande Polestar och manuell kommer inte under 0,6 om vi ligger på motorväg och lite plus i hastighet utan det vill kliva iväg uppåt istället.
Så kan man minska ca 1dl med 1,6 motor så får man nog vara ganska nöjd med tanke på bilens storlek och vikt vid lugn körning. Det är ju trots allt fysik inblandat och förflyttning av en massa som kräver energi.
av perhall
Volvo har helt klart gjort vissa framsteg med förbrukningen under senare år. Min T4 går kring 0,7 vid rask landsvägs- o motorvägskörning (110-120) med 4 i bilen o packning, min tidigare 2,5T låg då kring 0,9-0,95. Men kör man riktigt snabbt är alla V70II törstiga ty det är ett enormt luftmotstånd kring detta skepp:)

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]