Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag provade när jag tankade idag. Det hade gått i 23,9 liter när handtaget stoppade av sig självt. Sen stod jag och tankade långsamt, tills pumpens timeout slog ifrån hela föreställningen. Då hade det gått i 32,4 liter, och än var det inte fullt. En skillnad på 8,5 liter, alltså.

Det tycker jag är mycket.
I vilket fall använder jag Spritmonitor för att följa förbrukning vid pump och där fyller jag ju i exakt tankad mängd och exakt körsträcka, så det finns ingen felräkning.
Nä, inte på lite sikt, men från en tankning till en annan kan det ju skilja en hel del hur fullt man hade förra gången.
apersson850 skrev:Dessutom känns det fånigt med 70 l tank om man inte får i mer än drygt 60.
Tankade 71 liter i går.

Dessutom får jag max i drygt en liter efter auto-frånslag.

På min gamla BMW kunde man själv mata in korrigering så färddatorn visad exakt sedan, Funkade kanon.
Frågan är ju hur korrekt den manuella beräkningen på en enskild tank blir när det kan skilja så mycket på när auto-stoppet slår ifrån på olika pumpar. I "värsta" fall så är färddatorns förbrukning mer korrekt :???:

Tror inte det är så många som orkar stå och smådutta och toppfylla upp till kanten vid varje tankning.
Nä, det bryr jag mig inte om heller. Att jag höll på idag var bara för att jag skulle se om jag kunde reda ut hur mycket det faktiskt går i. Får tanka hos min kusin, som har egen pump, istället. Den ger inte upp bara för att man håller på ett tag.
Moody skrev:Frågan är ju hur korrekt den manuella beräkningen på en enskild tank blir när det kan skilja så mycket på när auto-stoppet slår ifrån på olika pumpar. I "värsta" fall så är färddatorns förbrukning mer korrekt :???:

Tror inte det är så många som orkar stå och smådutta och toppfylla upp till kanten vid varje tankning.
Fattar inte hur ni gör ?:-/

För mig diffar det ytterst lite mellan varje tankning och färddatorn visar allt exakt lika fel, tank efter tank efter tank efter tank......

Och inte behöver man dutta eller toppfylla heller, ni måste ha fel på era bilar, har ni veck på påfyllningsröret ?:-/

Tankar alltid på Jet tills det slår av, sist 71 liter. Inte går det, eller bhöver mjölkas i något då :D
apersson850 skrev:Kom på besök ska du få se. Jag bjuder på kaffe. Det går fortare att brygga än vad det gör att tanka.
Lämna in den på verkstaden, det måste vara fel. Min fyller i full fart till det är helfullt. Det som går att trycka i efterråt är försumbart.

PS: Jag kör Nescafe, klart på 12 sekunder :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DS
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]