Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Räknas inte förbrukningen landsväg 0,49 med automat på en D3 med standarddäck/fälg 205/60 R16? :roll:
Antar att TS kör med 245/40 R18?
Farsan köpte en V70 D3 manuell MY12 och den har nu gått 400 mil. Färddatorn står på 0,58 liter per mil för alla dessa mil där det varit varierande körning, mestadels landsväg men ungefär 50 av milen har det varit en släpvagn med kåpa efter. Dieselkvittona visar att detta stämmer någorlunda. Har själv kört denna bil ungefär 300 mil av dessa 400 och jag har en relativt tung gasfot även om jag försöker motorbromsa osv.

Så tror automaten förstör förbrukningssiffrorna rätt rejält.
av VXC70
när ni talar förbrukning skriv gärna vad ni kör på för däckdimension. då rullmotståndet oxå är en faktor i bränsleförbrukning. :P

D3 aut -12 är de med sportläge ? eller äre bara d3 awd som har de?
av viktore
SlimShady skrev:Farsan köpte en V70 D3 manuell MY12 och den har nu gått 400 mil. Färddatorn står på 0,58 liter per mil för alla dessa mil där det varit varierande körning, mestadels landsväg men ungefär 50 av milen har det varit en släpvagn med kåpa efter. Dieselkvittona visar att detta stämmer någorlunda. Har själv kört denna bil ungefär 300 mil av dessa 400 och jag har en relativt tung gasfot även om jag försöker motorbromsa osv.

Du säger att den faktiska förbrukningen också ligger runt 0.58? Om bilen dragit så mycket med en del gasande och släp bakom så borde det inte vara omöjligt att komma ner i angivna 0.52 vid lugn blandad körning.
Farsan eller du får ta ut V70in på en snåltur någon dag :D Hade varit intressant att se hur snålt det går att köra en MY12.
VXC70 skrev:när ni talar förbrukning skriv gärna vad ni kör på för däckdimension. då rullmotståndet oxå är en faktor i bränsleförbrukning. :P

D3 aut -12 är de med sportläge ? eller äre bara d3 awd som har de?
Tänkte göra det men det blev bortglömt! 225/50/17 har jag för mig, Balder-fälgar.
viktore skrev:
SlimShady skrev:Farsan köpte en V70 D3 manuell MY12 och den har nu gått 400 mil. Färddatorn står på 0,58 liter per mil för alla dessa mil där det varit varierande körning, mestadels landsväg men ungefär 50 av milen har det varit en släpvagn med kåpa efter. Dieselkvittona visar att detta stämmer någorlunda. Har själv kört denna bil ungefär 300 mil av dessa 400 och jag har en relativt tung gasfot även om jag försöker motorbromsa osv.

Du säger att den faktiska förbrukningen också ligger runt 0.58? Om bilen dragit så mycket med en del gasande och släp bakom så borde det inte vara omöjligt att komma ner i angivna 0.52 vid lugn blandad körning.
Farsan eller du får ta ut V70in på en snåltur någon dag :D Hade varit intressant att se hur snålt det går att köra en MY12.
Jag tycker det är helt okej med de siffrorna med tanke på att den inte är inkörd ännu. Enda gången färddatorn inte stämde var med släpvagnen, då tog den någon halv-deciliter mera. Någon decimal hit och dit stämmer ju inte men i det stora hela så gör det det. Nu ska han pendla med bilen 12 mil varje dag så då blir det lugn körning, blir intressant vad den kommer förbruka då. Som lägst har färddatorn stått på 0,56 så det går nog att pressa den lite till.

För övrigt så provkörde jag en D3 automat MY11 innan farsan beställde nya bilen och den var både slöare och tråkigare. Så vi är mycket nöjda med bilen, Summum-paketet är lagom och den silvriga lacken tillsammans med de silvriga railsen är görsnyggt! :D Enda vi missade var parkeringshjälp fram, helt omöjligt att se var bilen tar slut där framme. :lol:

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]