VolvoB20 skrev: -Det är dyrt för volvo att ta fram/köpa in en dubbelkopplingslåda låda som klarar 500NmDet är min teori.
Oavsett köpstyrka måste man störas av att det eldas för kråkorna via onödiga energiförluster i automatlådorna.
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev: -Det är dyrt för volvo att ta fram/köpa in en dubbelkopplingslåda låda som klarar 500NmDet är min teori.
apersson850 skrev:De som köper en XC70, åtminstone en "riktig", med fyrhjulsdriften i behåll, gör det ofta av den anledningen som var den främsta till varför jag valde en sådan: Den är en bra dragbil.Det där hänger ju tight ihop med vad jag skrev tidigare, när jag sade att det nog är flest manuella förare som byter över till DSG.
De som har köpt Volkswagen med DSG-lådor har i alldeles för många fall konstaterat att lådan inte håller för att krypköra med utan släp, långt mindre med. Troligt att Volvo ser samma bekymmer.
Hydrostatisk drivning är överlägset till den sortens manövrer, även om det inte är effektivast. Det som behövs är effektiv oljekylning, något som Volvo varit snåla med förr, men nu verkar det vara bättre på den fronten. Vanliga manuella lådor frestas också hårt vid den typen av körning, men då kan man i alla fall själv påverka när det ska dra och när det inte ska, samt minimera slirningen på kopplingen, om föraren är kompetent nog.
Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]