Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: -Det är dyrt för volvo att ta fram/köpa in en dubbelkopplingslåda låda som klarar 500Nm
Det är min teori.

Oavsett köpstyrka måste man störas av att det eldas för kråkorna via onödiga energiförluster i automatlådorna.
Är det inte problem att få PS lådan att rymmas ihop med den raka femman på tvären? - Geartronicen är ju extremt tunn
Det är väl bara med de nya fyrcylindriga motorerna som PS lådan finns om alternativ?

Sen vet jag inte om skillnaden är en katastrof? - Kanske i stadstrafik då

V70 D3
Bränsleförbrukning (Blandad)
Sexväxlad manuell växellåda 5.2 l/100km
Sexstegad Geartronic-automatlåda 6 l/100km
Bränsleförbrukning (Stad)
Sexväxlad manuell växellåda 6.4 l/100km
Sexstegad Geartronic-automatlåda 8 l/100km
Bränsleförbrukning (Landsväg)
Sexväxlad manuell växellåda 4.5 l/100km
Sexstegad Geartronic-automatlåda 4.9 l/100km
Acceleration (0-100)
Sexväxlad manuell växellåda 9.9 s
Sexstegad Geartronic-automatlåda 9.9 s

V60 D3
Bränsleförbrukning (Blandad)
Sexväxlad manuell växellåda 5.1 l/100km
Sexstegad Geartronic-automatlåda 6 l/100km
Bränsleförbrukning (Stad)
Sexväxlad manuell växellåda 6.4 l/100km
Sexstegad Geartronic-automatlåda 8.1 l/100km
Bränsleförbrukning (Landsväg)
Sexväxlad manuell växellåda 4.3 l/100km
Sexstegad Geartronic-automatlåda 4.8 l/100km
Acceleration (0-100)
Sexväxlad manuell växellåda 9.4 s
Sexstegad Geartronic-automatlåda 9.4 s
De som köper en XC70, åtminstone en "riktig", med fyrhjulsdriften i behåll, gör det ofta av den anledningen som var den främsta till varför jag valde en sådan: Den är en bra dragbil.

De som har köpt Volkswagen med DSG-lådor har i alldeles för många fall konstaterat att lådan inte håller för att krypköra med utan släp, långt mindre med. Troligt att Volvo ser samma bekymmer.
Hydrostatisk drivning är överlägset till den sortens manövrer, även om det inte är effektivast. Det som behövs är effektiv oljekylning, något som Volvo varit snåla med förr, men nu verkar det vara bättre på den fronten. Vanliga manuella lådor frestas också hårt vid den typen av körning, men då kan man i alla fall själv påverka när det ska dra och när det inte ska, samt minimera slirningen på kopplingen, om föraren är kompetent nog.
apersson850 skrev:De som köper en XC70, åtminstone en "riktig", med fyrhjulsdriften i behåll, gör det ofta av den anledningen som var den främsta till varför jag valde en sådan: Den är en bra dragbil.

De som har köpt Volkswagen med DSG-lådor har i alldeles för många fall konstaterat att lådan inte håller för att krypköra med utan släp, långt mindre med. Troligt att Volvo ser samma bekymmer.
Hydrostatisk drivning är överlägset till den sortens manövrer, även om det inte är effektivast. Det som behövs är effektiv oljekylning, något som Volvo varit snåla med förr, men nu verkar det vara bättre på den fronten. Vanliga manuella lådor frestas också hårt vid den typen av körning, men då kan man i alla fall själv påverka när det ska dra och när det inte ska, samt minimera slirningen på kopplingen, om föraren är kompetent nog.
Det där hänger ju tight ihop med vad jag skrev tidigare, när jag sade att det nog är flest manuella förare som byter över till DSG.

För dem är det ett icke-problem för man vet att man inte kan ligga och slira på kopplingen hela dagen när man kört manuell bil innan.

XC70 D5 är är ju så brottarstark att man aldrig ens behöver fundera på att slira koppling, när jag drar upp 2,2 ton båt uppför en brant ramp är det ju bara att släppa upp kopplingen så tuffar den upp snällt utan minsta behov av slirande. Men för senil-rusade pensionärer som fickparkerar med 6000 rpm och reglerar farten med kopplingen är det nog säkrast med en konventionell aut.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]