Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som topic lyder, är ute å jagar lite större fälgar men det är ju så svårt å veta vad som passar och vad som inte passar.
Det enda jag vet är att 5X108 är det på min V70 II, någon som kan ge mig mer info om vad som gäller?
Jag har nu suttit 1 timme å gogglat å haft mig och fått fram att V70 II har original 52 i ET, det låter rätt mycket och jag har förstått att man inte ska gå upp i ET alls men när jag söker på hemsidor där dom säljer däck och lägger in vilken bil jag har osv så är det ET 43 eller 45 på nästan alla fälgar som kommer upp.

Kan man gå ner så långt som till 43 om original är 52?
Ingen större fara, på den tiden bilprovningen brydde sig om sådant så fick man ha +7,5 mm i spårviddsökning per sida´. Det är inte optimalt men det fungerar bra..

/Thomas
Har man fel ET så hamnar ju hjulens "kraftcentrum" inte längre över hjulupphängningens vridningscentrum.

Det kan ge grymt stora krafter i styrleder och i ratten vilket ger slitage i leder och drag i ratten,
tack för svaren.

Så som jag fattar är det ET 50-52 på Volvo V70 II -08 men när jag tittar runt på olika sidor som säljer fälgar så är det ju nästan alltid ET43 som kommer upp när man slagit in vilken bil man har.

Kan man köra med ET43 utan att det blir massa slitage osv?
Det är ju en stor skilnad mellan 52 och 43
Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset. Detta är ett mått på hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt, alltså avståndet mellan fälgens anläggningsyta mot navet till fälgens mittpunkt. En fälg som har ett inpressningsdjup/ET-mått på 45 sitter då 45 mm utanför fälgens mittpunkt. Ju längre inpressningsdjup fälgen har desto längre ut breddar fälgen. En fälg som har måttet 25 breddar därför längre ut än fälgen som har måttet 45. Det är viktigt att man har rätt mått på sin fälg. Ett för lågt mått kan göra att fälgen tar i bilens skärmar och ett för högt mått gör att fälgen tar i något i bilens hjulhus. En förändring av ET-måttet kan medföra att bilens vägegenskaper förändras kraftigt
Texten tagen från http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html
jahapp, då får jag skita att köpa dom fälgarna. Har frågat infosite.se som är stora å säljer fälgar och dom menar att det inte ska vara några som helst problem att köra 19tum med ET 43 på min V70 II.

Konstigt att dom inte kan säga som det är, funkar säkert bra men man ska inte göra det.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]