Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av esesboo
Hello.

Har en V70 2,5T II -08.
För ett tag sen indikerade färddatorn för låg oljenivå.
Kollade oljan, låg på 25% mellan min/max på stickan, fyllde på ngr deciliter, har sen dess inte haft ngn indikering igen förrän härom dagen.
Kollade stickan igen, nivån ligger på ca 75% mellan min/max på stickan vilket tyder att oljenivån är som den ska.
Åkte till Bilia för att kolla med dom, (fanns ny SW för Oljenivån, upgrade av ECM) vad det nu är?
Trots detta varnade den idag igen och oljenivån är OK, för mig känns det som det är glapp/fel på nivågivaren för oljan.
Ngn som vet var den sitter och hur man ev byter den?
Eftersom det visar ibland känns det mer som fel på givaren än på SW.
Stickan ljuger väl aldrig?!
Användarvisningsbild
av Doffen
Sitter inne i bunnpannen, du ser antageligvis en kontakt som går inn på bunnpannen.

Slik er det iallefall på lastebilene. Må altså av med bunnpannen for å bytte giveren.

Peilepinnen lyger aldri nei, om den er av rett lengde iallefall.
Användarvisningsbild
av Doffen
esesboo skrev:Bunnepannen?? :)
Norska är inte mitt 1:a-språk...
Oljestickan är av rätt längd.
Har du en bild?
Tack på förhand.
Hehe.

Oljetråg eller sump er det vel på svensk ;)
Användarvisningsbild
av hollan
om du kör över service så kommer först boka tid för service och skiter man i de så kommer service är överskriden sen kommer kolla olje nivå så min fråga är hur länge sedan är de du servade bilen?
Servade i 4:e Feb, 6000-mila, har kört ca 900 mil sen dess så ngt service intervall har jag inte överskridit.
Åkte till Arlanda ToR i morse, ingen indikering om låg oljenivå.
För säkerhets skull kollade jag stickan innan, låg på ca 75 max/min-värde.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]