Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nure
Ser at det er flere tråder der enkelte opplever å ha olyder i interiøret på XC70. Ser imidlertid ingen som rapporterer at de har blitt av med disse. Er det noen som har fått ordnet dette hos fohandler? Har selv en XC70 MY08 som har "gnisselyder" i dørrpanelene ved kjøring i lav fart på ujevnt underlag.
Användarvisningsbild
av Doffen
Hadde gnisselyd i mitt dørdeksel på min V70
Da byttet de bare klipsene som holder dørtrekket.. Og vips var det borte.
Er nok at 2-3 klips har for liten kraft, så kan det gnisse :)
Användarvisningsbild
av 164E
I mitt fall kommer gnisslet från dörrar/B-stolpe nog inte från panelerna, utan från rutorna och ramen runt dessa om de är uppdragna max. Upptäckte detta häromdagen när jag hissade ner sidorutorna någon millimeter när jag körde över ojämnt underlag i låg fart när det gnisslade. Håller mina observationer får det bli att smörja listerna runt rutorna när tid blir över... men det är ju betydligt enklare än att börja plocka med panelerna 8)
av TobbeK
Hej!
Tänkte bara tipsa om bra medel för gummilister.

Jag hade problem med knarr och gnek runt dörrar osv för ca ett halvårsedan. Försökte att smörja listerna med silikonstift som man kan köpa på OK osv. Dock blev det bara värre.

Läste runt lite på forum osv och såg då att BMW ägare hade samma problem. Dem som hade mest problem var dem som hade lackbehandlat sina bilar, typ Ditec, osv. Silikon och gummi mot deras behandlingar skapade dessa oljud. BMW tog fram specialmedel för att rensa bort gammalt silikon sen ett eget medel för att smörja listerna med. Köpte detta hos en BMW återförsäljare och sedan dess har det varit knäpptyst.

Silikonbortagningsmedlet artnr: 831199407906

Smörjmedlet artnr: 83120301480

Borde gå att köpa hos dem flesta BMW återförsäljare. Den ena flaskan kostade 50:- den andra var inte heller så dyr.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]