Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goliatgoo
Hej allihop!

Har en v70-08 som började strula igår,när jag bromsar in låter det som om någonting ligger på och skrapar mot bromsskivan (vänster fram låter det som) och även när jag svänger vänster. Slutar dock när jag åker rakt och ökar farten. När jag bromsar in till stillastående så börjar det knarra. Kan det vara abs givare som är paj trots att ingen lampa lyser?

Mvh Micke
av Cox
Har du kollat att du inte fått en sten innanför bromskölden och skivan ?
utgår att du har koll på att klossarna inte är slut
av goliatgoo
Är i fjällen med bilen just nu så det är inte läge att ta bort däcket just nu för att kika om det är någon sten som sitter mellan och beläggen ser man knappt heller framtill med däcket på,baktill däremot ser man jättebra. Brukar beläggen vara tjockare bak än fram eller ska det vara samma tjocklek?
Användarvisningsbild
av Ejma
goliatgoo skrev:Är i fjällen med bilen just nu så det är inte läge att ta bort däcket just nu för att kika om det är någon sten som sitter mellan och beläggen ser man knappt heller framtill med däcket på,baktill däremot ser man jättebra. Brukar beläggen vara tjockare bak än fram eller ska det vara samma tjocklek?
Det kan vara klossarna som är slut. Det brukar sitta en metallbygel på klossarna som går mot skivan när det är dags för byte. Bygelns uppgift är att föra oljud och uppmärksamma föraren att service behövs.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
goliatgoo skrev:Är i fjällen med bilen just nu så det är inte läge att ta bort däcket just nu för att kika ?
Allt är relativt, jag tycker att det är bättre läge att kolla än att köra 200 mil hem på motorväg med något som kan rasa.
av Bitez
Så var det på min med... Det var mycket riktigt metall bygeln som skrapade... :))) Lät bara vid låga hastigheter, samt då man svängde, typ rondell körning o så... Att klossarna var slut var det ingen tvekan om :)))))))))))))
Användarvisningsbild
av Doffen
goliatgoo skrev:Är i fjällen med bilen just nu så det är inte läge att ta bort däcket just nu för att kika om det är någon sten som sitter mellan och beläggen ser man knappt heller framtill med däcket på,baktill däremot ser man jättebra. Brukar beläggen vara tjockare bak än fram eller ska det vara samma tjocklek?
Nye klosser er de like tykke, men da bilen bremses mest foran så vil de slites raskere!

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]