Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
Vid senaste tvätten av bilen så hittade jag en liten bula på vänster bakdäck utsidan stor som en tumnagel med tre ytliga sprickor, bulan är ca 4-5 mm hög, vad tror ni ska jag byta ut däcket? Däcken som sitter på bilen är Pirelli pzero rozzo 245/40/18 och har rullat ungefär 2500 mil jämnt slitna runtom så det är inte dags för däcksbyte riktigt ännu..
Vågar man fortsätta att köra på det?....
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Att köra vidare med det är som att köra med en tidstinställd bomb i däcket :-O) .. Fick också en liknande bula, den blev fort betydligt större och däckverkstan sa att det var rena turen att det höll såpass länge som det gjorde ändå! Körde med den kanske 50mil. Att köra tills det smäller är nog inte ekonomiskt försvarbart ens, med tanke på vad det kan orsaka 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ju enkelt att bestämma sig för att byta eller inte..

Antingen byter du nu och allt är frid och fröjd, eller så kör du på och hoppas att det bästa som kan hända är en "lugn" punktering..
I bästa fall händer det när du startar bilen på morgonen och backar ut från uppfarten, eller i sämsta fall, när du ligger i plus 100 och ska köra om, och däcket smäller och du sitter i diket eller i fronten på en annan bil eller så..

Jag vet vad jag skulle ha valt. :wink:
av markiica
Hände exakt samma sak med mina däck, exakt samma storlek och märke 245/40/18 Pirelli P Zero Rosso, tror det var tom vänster bakdäck. Gick till en däckverkstad och frågade de sa att jag borde byta ut det, som med dina så var de ganska slitna så jag köpte 4 nya istället. Verkade vara mkt bättre val för att till slut så hade du varit tvungen att lägga ner pengar på nya däck men hade sluppit extra kostnader om däcket small ngnstans på vägen.

Också så vet jag inte om det är fel på Pirelli eller att de har rullat mkt elr vad men samma fel på samma däck och samma storlek verkar inte vara en slump.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
:D Har råkat ut för däcksexplotion två ggr, båda bak, det hände inte speciellt mycket.

Första gången i ca 130 km/h, andra i ca 120 km/h.

Märktes knappt alls, bilen for inte iväg åt något håll alls. Första gången blev vägbanan full av små delar av det expolderade däcket, andra gången krängde däcket av fälgen så även fälgen skadades.

Om det händer fram däremot eller man ligger 280 km/h så är det nog mycket obehaligare.

Som fattig student körde jag också ca 1000 mil med ett däck som hade så otroligt stor bula att hela bilen till slut hoppade upp och ned varje gång bulan gick mot vägbanan vid varje varv däcket gjorde....

Men det var ju då det
av Pekå
Tack för goda råd :) det är bara att bita i sura äpplet, blir nog nya runtom... och en lugn färd till däckhandlaren.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Pekå skrev:Tack för goda råd :) det är bara att bita i sura äpplet, blir nog nya runtom... och en lugn färd till däckhandlaren.

Kolla med din däckhandlare om han har ett motsvarande däck begagnat med lika många mm kvar. Känns ju lite onödigt att behöva byta alla fyra
av sweborn
Hade Pirelli P6000 tidigare där flera av däcken utvecklade "bulor" på sidan. Det första svaret från Pirelli var att jag kört på trottoarkanter etc. Eftersom jag dels inte gjort det, dels hade fler än en bula, och mina bulor utvecklade sig på insidan av däcken trodde jag inte på det och undersökte lite själv. Gnällde till Pirelli och emailade motortidningar med utdrag ur en välfylld internetsite där däck bedöms och den absolut vanligaste karaktären hos P6000 var att det utvecklade bulor på sidorna. Ganska komiskt, övriga däck bedömdes för sina goda vattenplaningsegenskaper, låga buller etc. på positiva sätt men P6000 var däcket som fick bulor på sidorna oavsett vilken årgång eller världsdel det handlade om.

Jag fick 4 nya däck av Pirelli. Om jag inte minns fel hände det några dagar innan en av motortidningarna hörde av sig och ville kika på mina däck, jag hade då lämnat ifrån mig dem när jag fick mina nya.

Edit: vad jag menar är att det skadar inte att kolla upp även denna Pirellivariant.
Användarvisningsbild
av Camel
Oj, det låter inte bra med rapporter om dåliga Pirellidäck. Jag googlade snabbt specifikt på Pirelli och hittade genast en mängd negativa rapporter om Pirelli, här är några exempel:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... -2K-miles!
http://www.epinions.com/review/Pirelli_ ... 7448047236
http://www.aboutautomobile.com/Tire/Com ... li/P6/Tire
http://www.jaguarforum.co.uk/viewtopic. ... 71&start=0
Detta betyder ju inte att andra däcksfabrikat är felfria men det är ändå oroväckande lätt att hitta negativa rapporter om just Pirelli. :roll: Min bil har Pirelli men ännu så länge verkar de ok. :D
Man får väl kolla däcken ofta i fortsättningen. :(

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]