Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
andreas_lofgren skrev:Mja, det är inte bara utväxlingen i ratten som påverkar. Även krängningsstyvhet spelar mycket in samt servoverkan. V70II har både vevig utväxling och omfattande krängning - dåliga förutsättningar...
Uppfattar du R-Designen lika 'död' på vägen?
Användarvisningsbild
av apersson850
andreas_lofgren skrev:Provkör en BMW F11 eller E61 och jämför.
Vilka modeller är det? Jag är inte insatt i BMW:s modellkoder. Den enda jag kommer att tänka på som jag kan prova när som helst just nu (en kusin har en sån) är en i 7-serien från 2008.
Men jag har ju kört BMW tidigare, inklusive M5, och det är naturligtvis mer racer än vad en XC70 är. Överhuvudtaget brukar bakhjulsdrift ge bättre styrrespons, då man låter varje axel svara för var sin sak, inte både drivning och styrning.
av Lövet
@apersson850: Det är nuvarande generation (F10/F11), samt förra generationen av BMW 5-serie (E60/E61). Båda stora familjebilar men ändå ordentligt körglada.

@noodles: Har ej kört V70II R-design så jag kan inte säga något där. Förutsätter att den är bättre.
av improwise
Jag har provkört både V70 R-design D5 och BMW 520d en hel del senaste veckorna och jag tycker faktiskt inte att skillnaden i körkänsla mellan dem är speciellt stor, och jag kan inte säga att någon av dem direkt piskar den andra enligt min högst personliga åsikt. Det finns skillnader, men totalt sett så kan jag inte säga att just det avgör mitt bilval då båda upplevs som tillräckligt bra för mig. Då ska sägas att det främst handlade om ganska rejält trafikerade vägar kring Stockholm och <50 km/t vägar, så någon direkt mer provocerande körning än så var det inte, fast å andra sidan är det undre sådana förhållanden jag kör 90% av tiden.

Måste faktiskt erkänna att jag blev förvånad över att V70n kunde vara så pass rolig att köra i R-design utförande, var absolut inte de förväntningar jag hade. Måste tom erkänna att även den vanliga V70n var bättre än väntat, även om man märker skillnaden mot R-designen.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]