Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#548782
Vilken uppsats! Kul med folk som tänkt igenom sitt bilköp ordentligt och inte bara köpt en likadan till av gammal vana.

Själv valde jag V70II på grund av stora utrymmen, "billig" service (jämfört med fransoser och VAG iaf), billig försäkring, brutalt skön komfort och verkstäder precis överallt. Att det blev en 3.2 beror på att andrahandsvärdet är katastrofalt på stora bensinare och kör man inte så mycket per år (runt 1000 mil) så blir ekonomin samma eller bättre som en 2.4D/D5 men premiumkänslan oerhört mycket bättre. Dessutom luktar det gott när man tankar 8)
#548791
Ja, man kan se samma sak på olika sätt. Men notera att i mitt fall var det en begagnad 2011 eller ny 2012 som det inte skilde mer än några tiotusenlappar på. Då tyckte jag att när det ändå handlade om bilar för över 400000 kronor var det värt den skillnaden att få en ny bil. Som utvecklingstekniker själv, om än inte på bilar, ser jag det snarare som ytterligare ett år som de haft på sig att lära sig hur det ska konstrueras, inte enbart en källa till nya problem.

Inredningen i 2012 tycker jag är ett klart lyft jämfört med den gamla, speciellt när man nu inte längre behöver ha ytterligare en skärm för navigatorn, där även backkameran och ev. video visas. Videounderhållningen har faktiskt kommit till sin rätt två gånger redan denna sommar, på grund av köer på igenkorkade vägar. iPod-integationen skiter jag fullständigt i (fast det gör inte dottern). Men VOC-appen är faktiskt inte bara kul, utan mycket praktisk när man ska kolla när och var man har kört, om man som jag ska skriva reseräkningar till jobbet då och då.

Körde just en sväng i 850:n. Mitt akterkastell gillar fortfarande stolarna bättre i den bilen, men annars märks det att det skiljer 18 år.
Användarvisningsbild
av Brainy
#548859
Kul att se att du väl tänkt igenom ditt bilköp! En rejäl motivering som förhoppningsvis även kan hjälpa fler som är i bytestankar!

Förhoppningsvis håller du med om ditt val även efter några tusen mil :)
av Hubbes2010
#548865
Ja det var mycket trevlig läsning, hoppas du känner dig nöjd med ditt val och får många trevliga mil i bilen.
av Tarsiger
#548907
Maccie skrev:@Tarsiger:

Hej,

Jag svarar gärna på dina frågor, och kan dela med mig av ev svagheter hos XC70II som jag uppfattar dem (fast nu såg jag ingen sådan fråga).
Tack för svar. För att bidra med några egna tankar, plus och minus, om XC70II och därigenom ge dig (och andra förstås) impulser till att ge bilen mer beröm/kritik så klippper jag nedan in några redan skrivna kortfattade synpunkter.

XC70II allmänt
Tystgående (tungt vägande fördel).
Hyfsad total driftekonomi.
Goda rostegenskaper.
Mycket väletablerat märke med täta servicemöjligheter i hela landet.
Framstolkomfort erkänt hög men tydligt försämrad på sistone enligt tester och nätfora.
Högt säkerhetsanseende, alla krockkuddar och elektroniksystem till trots är dock karosstorlek (deformationszoner) och tjänstevikt det grundläggande.
Lasturymme kanske ”stort” men föga imponerande jämfört med 945. Takbox lösningen?
D5 beprövad och väl recenserad motor.
Lätt att själv byta strålkastarlampor även om det avråds från beträffande xenon. Viktig fördel för dem med långa mörkerkörningar.
Men vad tjänar de små försänkta ”dimljusen” till? Mycket jobb (med vägsmuts och stenskott) för lite ljus.
Pga höjden bekväm att kliva in i och ut ur (i stället för ner i och upp ur) och att stå raklång under öppen baklucka.

Elektroniksystem för komfort och säkerhet
ACC, adaptiva farthållarens tidsavstånd valbart bara 1.0-2.6 s varigenom den inte tillgodoser tresekundersregeln som hör till gängse trafikregler. Att påtala detta väcker känslor hos en del som lagt ut ca 18000 på paketet och vill försvara det. ACC:s inställningsmöjlighet 1.0 s omfattas knappast av typgodkännandet.
PBA, panikbromsassistenten, är den urkopplingsbar? Den ingriper vid plötsliga, kraftiga bromsningar vilka då förstärks till maxbromsning med ABS-stöd. Klart riskabelt när man har någon 5 m bakom som (allt som oftast) i backspegeln syns fingra på mobilen. Måste man då bromsa mycket snabbt vill man kunna dosera själv för att minska sin whiplashrisk, men går det?
Fönsterhissar vill man ju kunna köra även på radioläge (inte bara på tändläge). Sådan omkoppling har på tidigare modeller kunnat göras på leveransverkstad men på V/XC70II sägs den av elektronikskäl bli väldigt komplicerad. Är det så?

Instrumentering
Klocka digital, stor nackdel. En analog, dyrare för Volvo förstås, är mycket snabbare avläsbar och hade kunnat placeras intill Sensusskärmen om den inte ryms inom synfältet genom ratten. Dessutom har den bara minutupplösning - hinner jag till 22:00-färjan om klockan visar 21:57 och jag har ca 3 minuters körtid kvar? För att se digitalklockan i parkerad bil behövs nyckel i låset.
Motortemperaturmätare saknas - hur bevakas när termostaten ska bytas?
Glittrande Al-färgade ringar runt instrumenten ser ganska löjliga ut även med någon Mercedes som förebild. En smaksak förstås, men skulle aldrig accepteras i t ex flygplan där visuell ergonomi sätts framför fåfänga. Tunna visare, synliga bara i sin yttersta del, svåravlästa i mörker och skymningsljus. Skalorna är för fingraderade i förhållande till mätprecision och visningsfel, 5 km/h intervall räcker gott och blir mindre plottrigt.

Skillnader 2012
City Safety är kanske inte vad landsortsborna prioriterar högst.
Sensus ger med sin placering en disharmonisk instrumentpanel. Det tjänar ju som säljstöd för de olika valbara system vilka kontrolleras via skärmen och vilka därigenom starkt bidrar till skärmens berättigande. Man noterar dock att politisk enighet nu finns om lagstiftning bl a mot SMS:ande med mobiler under körning och enligt vad som framkommit vill trafikutskottet få bort alla slag av elektroniska skärmar som i onödan lockar blicken från vägen.
Defrostern för vindrutan sägs ha bredare utblås 2012 så att man inte får vänta så länge på sikt nära A-stolparna.
Bränsleförbrukning hos D5 påstås sänkt, men är det en förbättring av själva motorn eller bara en ”redovisningsfix” för EU-cykeln genom att start/stopp införts på de manuella bilarna?
Rattföljande xenonstrålkastare torde vara ömtåliga och i längden reparationskrävande mekanismer. Skulle aldrig välja till det på 2011 och ljuset räcker till i kurvorna ändå
#548955
Ger mina egna kommentarer till ovanstående, då jag ju också sorterade ut en XC70 ur floran av tänkbara bilar.

Hur rostegenskaperna är har jag ingen aning om, inte än. Men att en 850 är generellt sämre än en 940 kan jag själv konstatera. Tittar man inte lite här och var under bilen på XC70 ser det förfärande plåtblankt ut här och där.

Lastutrymme lika stort som på min 945 hittar man inte så lätt numera, om det inte står SCANIA i fronten. Men det i XC70 räcker för mina behov. Jag har ju släpkärra också.

Att de inte vill att man ska byta Xenonlampor själv beror på att Volvo varnar för att det finns "högspänning" i drivdonet till lamporna. Som fackman på det elektriska anser jag att gränsen för högspänning går vid 1,5 kV DC, men jag vet att folk i allmänhet tycker att det är högspänning redan i vägguttagen. Så det är kanske en rimlig rekommendation, trots allt.

Dimstrålkastarna gör ytterst liten skillnad, möjligen för att Xenon i sig självt lyser bra.

Tresekundersregeln är ingen trafikregel, det är en rekommendation. Bötfälld kan du bli om du ligger mindre än en sekund efter. Med mindre än en halv sekund kan det bli åtal för vårdslöshet i trafik. Det är gängse riktlinjer.
Att ett automatiskt system inte behöver lika lång tid som vi människor, som slarvar bort en sekund i reaktionstid, känns också rimligt. Det gör att maxtiden på 2,5 s i realiteten är att jämföra med 3,5 s, vilket uppfyller både regler och gängse rekommendationer.
Typgodkännandet har ingenting med saken att göra. Det är exempelvis i Sverige förbjudet att köra med halvljus och dimstrålkastare samtidigt, men man kan utan vidare tända båda samtidigt ändå.

EBA (panikbromsen) trodde jag också skulle lösa ut i tid och otid, men det gör den inte alls. Det har bara hänt när jag provocerade, för att testa om den fungerade. Om folk ligger för nära bakom blir det snart deras eget problem. Så nära blir det inte mycket till whiplash ändå. Vill du påpeka det för dem kan du ju alltid trycka lite lätt på bromsen, så att bara bromsljuset tänds. Brukar väcka halvsovande bilister.

Då man kan hissa upp ev. glömda fönster med både fjärrnyckel och telefon tycker jag inte det spelar någon roll. Sitter man i bilen är det bara att trycka till på startknappen, så fungerar de sen.

Jag tillhör dem som anser att det är trams att det går fortare att läsa av en analog klocka än en digital. På samma tid som man ser ungefär vad en analog klocka visar ser du på minuten på den digitala. Att det inte finns sekunder spelar ingen roll. Så exakta är inte färjorna heller.
Dessutom sitter den på rätt ställe, i instrumentet framför föraren. Resten av befolkningen i bilen kan titta på armbandsklockan. Har de ingen är de knappast speciellt intresserade av att hålla reda på vad klockan är heller.

Instrumenteringen ser mer häftig ut än prioriterar läsbarhet, det är riktigt. Den är bättre i min 850. Där kan man dessutom alltid läsa av klockan, oavsett var man har nyckeln. Men den är inte lika löjligt tätgraderad som den brukar vara i en Audi, exempelvis.

Även en landsorstbo lär köra där det finns bilar framför då och då. Så City Safety har säker sitt berättigande oavsett vem som köper. Det löser ut ibland, i alla fall, med tut och blink, när man smiter förbi någon bil i samhällen, så fungerar gör det.

Jag trodde också att förvandligen från dromedar till kamel (en puckel till två) skulle se hemsk ut, men det gör den inte. Placeringen av displayen har nu blivit betydligt bättre, då den inte sitter så lågt ner. Därför klarar det perifera seendet betydligt bättre av att se vad som händer framför bilen, även när man kastar en blick på displayen. Ett klart framsteg. Den är också större och mer lättläst än "fickdatordisplayen" som satt i toppen på mittkonsollen på tidigare modeller.

Efter att ha "glidaråkt" i maklig takt (sällan över 90 km/h) på mindre landsvägar några dagar redovisar färddatorn 6,5 liter/100 km. Den ljuger nog lite, men inte så tokigt ändå för en D5 i en XC70 med automatlåda.

Rattföljande ljus är utmärkt. Så fort man stänger av det ser man hur mycket bättre det är än fasta ljus. Sen får vi se hur länge mekanismen håller. Den är i alla fall slug nog att inte fungera när det är dagsljus.
av Maccie
#549059
@Tarsiger:

Mina kommentarer på dina kommentarer (och som vanligt är ju smaken personlig!):

*** XC70II allmänt:

Tystgående - Ja!

Hyfsad total driftekonomi. - Ja
(billigare service & reservdelar än de flesta premiummärken).

Goda rostegenskaper. - Vet ej ännu så länge av naturliga skäl. Men borde ju vara konstruerad för nordiskt (rost)klimat.

Mycket väletablerat märke med täta servicemöjligheter i hela landet. - Ja.

Framstolkomfort erkänt hög - ja, men håller med de som önskar sig längre sittdyna, aningen svagt stöd.

Högt säkerhetsanseende - ja.

Lasturymme kanske ”stort” men föga imponerande jämfört med 945. - orättvist att jämföra med gamla modeller med andra konstruktionsfilosofier (krockskydd på 945? ljudisolering?). Jämfört med andra kombibilar från 2010-talet är den stor.

D5 beprövad och väl recenserad motor. - Ja. Premiumkonkurrenternas V6-dieslar runt 200 hk dock ännu mer förfinade.

Lätt att själv byta strålkastarlampor även om det avråds från beträffande xenon. Viktig fördel för dem med långa mörkerkörningar. - Är nog samma sak som frågan om 945 vs XC70. På hur många moderna bilar kan man göra det själv?

Pga höjden bekväm att kliva in i och ut ur (i stället för ner i och upp ur) och att stå raklång under öppen baklucka. - Ja! Fast jag som är 190 cm kan inte riktigt stå raklång under luckan ändå...

*** Elektroniksystem för komfort och säkerhet

ACC, adaptiva farthållaren - har ej ACC men hade velat (men sannolikt ej frun)

PBA, panikbromsassistenten - har ej denna, men hade velat.

Fönsterhissar vill man ju kunna köra även på radioläge (inte bara på tändläge). - Håller med. Fånigt att många funktioner i Volvo inte kan köras i radioläge. Och har man som jag keyless go, så plingar dessutom bilen mycket irriterande konstant om man slår på tändningen utan att starta motorn.

*** Instrumentering
Klocka digital, stor nackdel. - Håller ej med! Personlig smak, eller generationsfråga? Jag läser av en digital tid mycket snabbare än en analog. Likadant hade jag gärna, liksom i min förra Audi, fått hastigheten i km/h i siffror mitt i visarna konstant. Läser detta snabbare än på analog hastighetsmätare. Nu dyker just dessa siffror upp när man låser farthållaren på en viss fart, för min del hade aktuell hastighet gärna fått "rulla" i siffror konstant på samma ställe.

Motortemperaturmätare - har aldrig saknat detta. Och bilen varnar väl om den blir för varm eller om en vital del (som termostat?) går sönder?

Glittrande Al-färgade ringar runt instrumenten ser ganska löjliga ut - tycker att de är snygga, men kan hålla med om att de är något svåravlästa ibland.

*** Skillnader 2012
- har ej 2012 men hade gärna haft samtliga förändringar (City Safety, Sensus, större infoskärm, snålare och starkare D5-motor mm) - men jag har redogjort ovan för varför det ej blev så.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]