Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är fördelen med plast ? Är det rosten ?

Jag ägde en gång en Corolla och efter 20 år och 30.000 mil i saltslask så fanns inget kvar av bilens kaross. Balkar, skärmar och botten var bara rostkex och jag körde den till skroten,

Dock var Huv, Baklucka och alla 4 dörrar 100% rostfria, t.o.m på insida/imellan/botten, de var som nya :-O) :-O) :-O) Har aldrig sett liknande.

Uppenbarligen kan biltillverkarna enkelt rostskydda plåt så det inte rostar ett skvatt på 20 år i saltslask om man bara vill, det är bara så att man skiter i det eller prioritererar bort det. Det var ju knappast några "raketforskningsdörrar" på Corollan, det var kanke bara så att man råkat ha dem kvar 10 sekunder längre än vanligt i rostskyddskaret.
I dagens läge så är man tvungen att omdisponera vikt till ställen det behövs av krocksäkerhetsskäl så jag tror att det är en ganska stor del i det. Ett annat är formbarhet, det är svårt att pressa vissa former i plåt och därför används plast. På just bakluckor finns det dessutom mycket att vinna på viktbesparing i luckan eftersom man då även kan spara på gasfjädrar och gångjärn.

Apropå rost, en man lite längre ned på gatan har en -93 Volvo 850 med 40000 mil på mätaren som fortfarande är så gott som rostfri.. medans hans frus Clio som är ca. 10 år yngre börjar se rätt eländig ut. Så visst går det att både göra rätt och att göra fel vid konstruktionen.

/Thomas

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]