Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#544536
Okey! Då är jag med på varför du väljer som du gör, vad jag inte blir riktigt klok på är varför det skulle vara skillnad att kunna tända/släcka extraljusen separat om du har xenon originalmoterat mot halogen, dom har ju inget med varandra att göra..
Vad det gäller bredden så upplever jag att xenon i halvljuset på V70II lyser mycket bredare än V70II med halogen.

Att det är dyrt att underhålla, okey, ja, lamporna kostar några hundra, men dom pajar ju sällan. Och ballasterna är hållbara.

Men som du säger, smaken är som baken! :wink:
#544540
Att ljuset skulle vara lika bra utan xenon håller jag inte med om.

Dyrare att underhålla? Tveksamt, dels drar ju xenon mindre ström, dels håller lamporna 15-20 000 mil istället för några tusen mil. Med montering blir det troligen billigare med xenonlampor, byter man själv blir nog halogen billigare. Men mindre ström innebär lägre förbrukning (marginellt visserligen).

Men jag tycker fortfarande att Audis 14500 extra för xenonljus är snudd på ocker..
PH
#544564
Audi och VWs prissättning på Xenon är bisarr. Men anledning till att de tar de priserna är ju att folk handlar ändå. Men VW verkar ha börjat mjukna en aning där med sitt premiumpaket till Passat som innehåller både Xenon och Skinnklädsel för runt 20k i paket. Då är det prisvärt på ett helt annat sätt.

Som begagnatkund är jag stenhårt, tittar inte ens på bilar utan Xenon. Halogen hade man på 90-talet. Dock hjälper den här diskussionen inte trådskaparen så mycket eftersom det fortfarande är halogen i helljuset även om man väljer Xenon på V70II.
#544627
Lite OT men när VW nämns så på jobbet har vi xenon el halogen jag vet inte vilket men jag tror det kostar tre tusen varje gång för varje lampbyte och det har vi gjort några ggr, 15 000–20 000 mil kan jag garantera stämmer INTE! Snarare hälften. Så kan man inte hålla på med privata pengar om man inte är miljonär.
#544628
semmelman skrev:Lite OT men när VW nämns så på jobbet har vi xenon el halogen jag vet inte vilket men jag tror det kostar tre tusen varje gång för varje lampbyte och det har vi gjort några ggr, 15 000–20 000 mil kan jag garantera stämmer INTE! Snarare hälften. Så kan man inte hålla på med privata pengar om man inte är miljonär.
Det kan ju inte kosta 3000 för en halogenlampa iallafall så det kan vi nog stryka.
Sen 3000 kr för byte av xenonlampor. Tja, om man gör det på verkstad och byter båda lamporna samtidigt + jobb så kan det nog hamna där. Men det är inget bra pris.
#544650
Eller så köper man original Philips på eBay för 800kr/paret och gör jobbet själv. Inte svårare än att byta en Halogenlampa.
#544652
Nä precis, verkstäderna har verkligen lyckats med att lura upp Svensson till att tro att det är raketforskning att byta xenonlampor, när det i själva verket inte är det minsta svårt.

Plus att många verkar leva i tron om att varje bilmodell har en helt unik lamptyp.
#544654
Xenon håller 15-20 000 mil, är min erfarenhet.
Vi har haft xenon på alla bilar nästan sen kring 1997 och aldrig bytt...
e39 528i = 14000 mil, aldrig bytt
Tre nya 60/70/80 på raken med xenon, upp till 14 000 mil/st, aldrig bytt. Sålde en till en bekant, den har nu gått nästan 20 000 mil, ej bytt
Audi A3-08 10000 mil, ej bytt
e60 525i = 9000 mil, ej bytt
e39 -99 = 22000 mil, ej bytt
PH
#544655
VW har ju allmänt bedrövliga servicepriser. Har för mig att jag läst i ViB om någon som bytte torkarblad på en Golf för nästan 1500. Och en ny A6:a, minsta servicen, något mellan 6 o 7000...

Jag kan f ö också tro att det är svårt att sälja beg bilar utan xenon som A4, A6, e60, e90. Har sett en fullutrustad 550i-08 i Sthlm med allt utom xenon och soltak... märkligt.

Men faktum var att jag köpte en ny Audi 2007 och betalade 7500 för xenon-rabatt (alltså 1/2 priset mot nu), när den byttes in på Volvo för ett år sen så frågade säljaren inte ens om det var xenon (möjligen såg han det men han verkade inte ha nån koll direkt). Eftersom han erbjöd ett överpris var det inte läge att börja snacka utrustning...
PH
#547592
perhall skrev:De extra helljusstrålkastarna hjälper inte mycket och lyser gulare än xenonlamporna. Vad händer om man (som man gjorde förr...) sätter 100W i? Jag inser att det blir varmt och att det sliter på reflektorerna etc. men det är ju sällan man kör länge i solsken med helljuset tänt (oftast motorväg 110+ på kalla nätter... med mycket fartvind).

Räcker det att byta säkring? Kan något annat gå fel? På 90-talet bytte jag till 100W i alla bilar utan problem..
PH
Solenoiden som höjer upp originalxenonljusen samt de extra helljusstrålkastarna matas av ett relä inbyggt (inlött på kretskortet) i CEM. Jag skulle aldrig våga utsätta detta relä för annat än originalbelastning pga detta. Jag skulle heller aldrig våga att sätta 100W halogen i helljusstrålkastarna pga värmeutvecklingen. En markant ökning av spänningsfallet med 100W-lampor skulle också erhållas pga klent originalkablage. På min egen bil har jag vanliga extraljus med halogen på endast 55W med Volvos originalknapp i kupén samt separat relä. De ger ett tydligt tillskott i ljusflöde vilket visar att original helljus inte är kanon även om det inte är dåligt heller. Om du inte vill ha extraljus är mitt tips enligt följande:

Konvertera till xenon (valfritt 35W eller 50W) i de extra helljusstrålkastarna och mata dessa separat via Volvos originalsats med separat relä som styrs av ordinarie helljus och matas via separat säkring från batteriet samt knapp i kupén. Låt solenoiden för höjning av originalxenonen styras av den ordinarie matningen. Du erhåller ett bättre ljusflöde totalt sett. På dagen och i dåligt väder kan de xenonkonverterade helljusen vara vara avstängda men ljustutan blir tydlig ändå via höjningen av de ordinarie xenonljusen. Den fördröjning som uppstår vid upptändningen av de xenonkonverterade helljusstrålkastarna vid helljusanvändning kommer inte att vara ett stort problem då höjningen av ljusbilden på orginalxenonen via solenioden sker direkt (orignalxenonlamporna är tända hela tiden).

Lite info från Osrams hemsida om H1 55W, H1 100W samt HID 35W (D2S):
OSRAM NIGHT BREAKER PLUS H1 12V/55W = 1550 lumen ljusflöde, 3500K färgtemp
OSRAM OFFROAD HIGH PERFORMANCE H1 12V/100W = 2600 lumen ljusflöde, 3200K färgtemp
OSRAM XENARC ORIGINAL HID D2S 35W = 3200 lumen ljusflöde, 4150K färgtemp

Detta innebär att halogen 55W ger ca 28 lumen/Watt och halogen 100W ger 26 lumen/Watt. Det betyder att 100W halogen kommer att bli betydligt varmare än halogen 55W. 100W har även något lägre färgtemp än 55W. HID i exemplet ger ca 90 lumen/Watt vilket är en mycket bättre verkningsgrad än halogenlamporna.

Alla bromsok är nya.. och glidpinnarna &aum[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]