Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
sweborn skrev:I mina ögon är poängen med V-power att vissa bilar (ex nyare Porschar) drar nytta av det och ger mer effekt, kanske dessutom är de något snålare på drivmedlet. Eftersom Etanol ger motsatt effekt (lägre energiinnehåll) blir ägare av dessa bilar besvikna och försöker lista ut vilket drivmedel som numera passar deras motorer bäst
Det där stämmer ju inte, etanol ger inte motsatt effekt, tex E85 har 104 oktan och brinner kallare än bensin kan man dra upp både tändning och turbottyck ännumera och få ännumera effekt.

Att det sedan drar lite mer per mil är ju en annan sak men ingen har väl köpt en Porsche 911 TURBO för att köra Ecco körning
av Robertson
Var kan man få tag i verifierad information om Shells V-Power? Deras hemsida lämnar en hel del att önska. Detta vore mycket intressant då jag för länge sedan gått över till V-Power.
av Tartryffel
Robertson skrev:Var kan man få tag i verifierad information om Shells V-Power? Deras hemsida lämnar en hel del att önska. Detta vore mycket intressant då jag för länge sedan gått över till V-Power.
Enligt lag ska det finnas där bränslet säljs.
av Börje80
Robertson skrev:Var kan man få tag i verifierad information om Shells V-Power? Deras hemsida lämnar en hel del att önska. Detta vore mycket intressant då jag för länge sedan gått över till V-Power.
Det är bara att ringa Shell så tror jag dom lämnar ut allt du behöver veta.
av jonitz
Shell V-Power tar ett naturligt steg framåt och
uppdateras med 5% etanolinblandning

St1 Energy AB, som idag äger Shells stationsnät i Sverige, siktar på att bli den ledande producenten och leverantören av CO2-medveten energi och önskar därigenom bidra till en miljömässigt hållbar utveckling som en del av det globala arbetet mot klimatförändring. Som ett naturligt nästa steg i detta arbete kommer vi from juni månad att börja sälja Shell V-Power med 5% etanolinblandning.

Shell V-Power fortsätter att vara en unik högprestanda produkt som uppfyller kraven för miljöklass 1 och är formulerad för att reducera friktionen i motorns inre, för att ge optimal prestanda. Bensinen innehåller tillsatsämnen som säkerställer att insprutningssystem och insugsventiler rengörs från beläggningar. Den skyddar också motorn mot korrosion.

Shell V-Power ger mer kraft och bättre acceleration från första tanken

Den unika sammansättningen hos Shell V-Power ger bilen mer kraft och bättre acceleration redan från första tanken.
Shell V-Power är formulerad för att reducera friktionen i motorns inre - allt för att ge bästa effekt och optimal prestanda
Shell V-Power renhåller och skyddar motorn medan du kör.
Du som tankar Blyfri 95 idag kan med fördel byta till Shell V-Power
Shell V-Power är den mest kraftfulla bensin som kan köpas på station
Shell V-Power uppfyller kraven för miljöklass 1

Källa: http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open
av sweborn
Det där stämmer ju inte, etanol ger inte motsatt effekt, tex E85 har 104 oktan och brinner kallare än bensin kan man dra upp både tändning och turbottyck ännumera och få ännumera effekt.

Att det sedan drar lite mer per mil är ju en annan sak men ingen har väl köpt en Porsche 911 TURBO för att köra Ecco körning[/quote]

Ex. rallybilar som byggs om för etanoldrift ger mer effekt än motsvarande avsedda för bensindrift. En nackdel är som sagt att en sådan motor förbrukar mer soppa. De bilar jag sett konverterats har inneburit ganska dyra konverteringar med nya insprutningssystem. Dessutom tankas de inte med E85 utan E100 snarare?

Detta (V-power) gäller bilar med motorer avsedda för bensindrift där bränslet fortfarande är till 95% bensin. Etanolen följer sannolikt bara med bensinen in i förbränningskamrarna och försämrar energiutvecklingen pga sitt lägre energiinnehåll. En del motorer kanske kan kompensera genom att spruta in mer bränsle och luft, eller så kompenseras det medelst gaspedalen?

HIttade detta från wikipedia:

A 2011 study conducted by VTT Technical Research Centre of Finland found there is practically no difference in fuel consumption in normal driving conditions between commercial gasoline grades 95E10 and 98E5 sold in Finland, despite the public perception that fuel consumption is significantly higher with 95E10. VTT performed the comparison test under controlled laboratory conditions and their measurements show that the cars tested used an average of 10.30 litres (2.27 imp gal; 2.72 US gal) of 95E10 per 100 km (62 mi), as opposed to 10.23 litres (2.25 imp gal; 2.70 US gal) of 98E5 per 100 km (62 mi). The difference was 0.07 in favor of 98E5 on average, meaning that using 95E10 gasoline, which has a higher ethanol content, increases consumption by 0.7%. When the measurements are normalized, the difference becomes 1.0%, a result that is highly consistent with an estimation of calorific values based on approximate fuel composition, which came out at 1.1% in favour of E5.[
av perhall
I Tyskland har de jämfört E5 och E10 i ordentliga tester och skillnaden har varit några procent... vilket kanske inte är orimligt med tanke på skillnaden i förbrukning mellan E5 och E100.../PH
Användarvisningsbild
av Funk
Dessutom tankas de inte med E85 utan E100 snarare?
E85 är klassat som handelsbränsle i t.ex rally., ren etanol är det inte vad jag vet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Mabuse
apersson850 skrev:Det beror på vilken motor du häller det i. Etanolen är aggressiv, så alla äldre motorer tål den inte.
Min gräsklippare (Briggs & Stratton motor) går inte att köra på 95-oktan, trots att klipparen bara är några år gammal.
Det är ju lite skillnad på en gräsklipparmotor och en bilmotor... :roll:
Tillverkas det några bilar med förgasare nu för tiden? Tillverkades det några för 10 år sedan? 15 år?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]