Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vad kollar du på för bilar? Det måste väl ändå vara samma årsmodell vi jämför?

Den här kostar 5862kr exempelvis
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S8 ... ?ca=11&w=3

Sänkt sedan jag kollade sist men fortfarande nästan dubbelt så mycket.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Den jag kikade på var nog ett år nyare, så det är nog en möjlig förklaring till skillnaden!
Hur som haver så tror jag att dom som tittar på en 3,2 är ute efter något helt annat än dom som kan tänka sig en D5:a, nämligen körglädje, men då ska man inte blanda in ekonomin som i detta fallet..

För nyfikenhetens skull, vart hittade du regnumret på den bilden du länkar till? (Kan man hitta det på nåt sätt?) För att läsa av skylten var inte det lättaste! :) :wink:
av Lövet
Jag fick gissa några gånger...

Men visst, för absolut ekonomi är inte en 3.2 det bästa valet men det är nog inte D5 helelr. För en person som kör säg 1000 mil om året tror jag faktiskt inte en D5 blir billigare. Jag gjorde själv en överslagskalkyl när jag köpte min (begagnad) och jag fick ingen ekonomi i diesel. 40.000kr dyrare inköp (varav jag räknar med 20.000 kvar om 3 år), 3000kr dyrare skatt, dyrare försäkring som ska ställas mot ungefär 4kr milen billigare drivmedelskostnad.
av perhall
Det blir nog ytterligt svårt att köra in en ny D3 jfr med T4. Den är 50 tkr dyrare och kostar ca 2700 i skatt mot 1100. Lite dyrare att serva och drar lite mera däck:)
Billigt vid pumpen verkar gå hem... mer än totalkostnad.
En D3 är ju karaktärsmässigt olik en T4 men definitvt långsammare totalt sett ( i tyska ams testades nyligen V60 med alla motorer och tom en T3 var snabbare än en D3 i acc, en T4 tom 1,5 sek snabbare 0-100)
PH
av Lövet
Men "man behöver ju tanka så sällan" :wink:
av htchd2
jag kör en s80 d5 2008, och min kompis kör en facelift 520d 2007, vi har tävlat flera gånger på hans begäran o jag kan säga att han inte hade en chans. han provkörde d5 och han var minst sagt imponerad av både accet och hur motorljudet lät när man hade foten i botten
av Bitez
hmmm... jag tror nog att jag fortsätter med min D5'a... Om det inte finns ngn som kan tänka sig köpa den :D

Den går ju rätt bra, men tror den kommer o gå riktigt riktigt jäkligt bra med polestar :D:D:D
av FentonSpadrig
Variosboy skrev:Bara för att ge diskussionen lite rättvisa så vore det roligt å höra vilka uppgifter du har på skatt, bränsleåtgång osv när du gör din jämförelse!
Vare sig D5 eller 3,2 är ekonomiska motorer egentligen..

Vad ligger skatten på på din S80 3,2 AWD?
Sorry för sent svar, men ja, here we go!

Skatten går på 3060 kr för mig.
I stan drar den lite farligt mycket... i alla fall om man ska tro färddatorn gällande nuvarande bensinförbrukning. I så fall ligger det på 1,3 - 2,0 liter/milen, vilket är en del. Men kommer man ut på landsväg och ligger i 90 - 110 km/h så hamnar man på ca 0,7 - 0,8 vilket jag tycker är mycket överkomligt, men tanke på att det var ungefär var min gamla V70 2.0F drog (och det var nog bland de slöaste bilarna jag haft).

Det är absolut ingen världsekonomisk bil, svar nej. Men som du säger, D5:an är inte ekonomisk heller. Och folk verkar tro att D5:orna är just ekonomiska, bara för att det är diesel, men dom drar ju trots allt en del, samt att skatten är rätt rejält mycket högre i och med storleken på den motorn... T.ex på ena D5:an som vi har på jobbet betalar vi nästan 6 500 kr/året i skatt (dock en V70).
Användarvisningsbild
av apersson850
D5 har dock sjunkit rätt mycket de sista åren. Min XC70 D5 AWD automat kostar 4178 om året i skatt. Då är den från modellåret 2012.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]