Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matz
Variosboy skrev:Vad säger Volvo om det då Matz? För du har väl haft den inlämnad för felet antar jag!?
Nej inte än. Jag fyllde den med 95 igår och konstaterade att det blev bra. Volvo ska få sig en skopa vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kolla etanolhaltsgivaren. Finns ny mjukvara som jag fick när jag var inne för två-tre veckor sedan. Kan kolla exakt vad jobbet hette om du vill? Förmodligen det som är felet skulle jag gissa. Tydligen så lyser inte alltid den gula motorlampan som den gjorde för mig när jag hade det felet. I den andra tråden kring ryckig gång så lyste inte lampan trots att det var fel på etanolhaltsgivaren.
Användarvisningsbild
av Camel
Racetwin2 skrev:Kolla etanolhaltsgivaren. Finns ny mjukvara som jag fick när jag var inne för två-tre veckor sedan. Kan kolla exakt vad jobbet hette om du vill? Förmodligen det som är felet skulle jag gissa. Tydligen så lyser inte alltid den gula motorlampan som den gjorde för mig när jag hade det felet. I den andra tråden kring ryckig gång så lyste inte lampan trots att det var fel på etanolhaltsgivaren.
Vet någon om det finns något sätt att läsa av värdet från etanolhaltsgivaren via ODBII? Det går iaf inte med Garmin ecoroute HD.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej! Ja det finns iaf möjlighet att lägga vill egna pid:ar i ex obd-scope vill nokiatelefoner (symbian). detta tips har jag fått från MattiasD här på forumet. Han hade tom formeln som man matar in. Tyvärr är inte symbian-mjukvaran kompatibel men EcoRoute.

Det är bara att hoppas att Garmin lägger till det i sin MyMechanic-app. Den är ju också gratis och funktionaliteten borde vara lätt att fixa i Android.
Användarvisningsbild
av Camel
Racetwin2 skrev:Det är bara att hoppas att Garmin lägger till det i sin MyMechanic-app. Den är ju också gratis och funktionaliteten borde vara lätt att fixa i Android.
Ja, man kanske skulle mejla Garmin om ett önskemål om att kunna lägga in egna PID:ar via MyMechanic? Hur som helst verkar man få välja mellan att ansluta GPS:n eller Androidtelefon till EcoRoute HD. Har någon lyckats med både och samtidigt? Ursäkta lite OT.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej det går inte. Bara en uppkoppling åt gången. Då jag personligen tyckte att MyMechanicappen såg ut som ett rent hemmabygge så avstod jag från att använda det i Androidtelefonen. Jag har den fortfarande inladdad men väntar på en uppdatering tills den ser anständig ut. GPS:en har mycket snyggare gränssnitt. För övrigt så sade garmin i ett tidigt skede att man även skulle utveckla EcoRoute. Den skulle ex ha möjligheter att customiza mätarna och lägga in larmnivåer etc

Men det är klart - lyckas Garmin lyfta appen så att man får med:
-Acceleration 0-100
-Acceleration quartermile
-G-mätning
-Snyggare och fler mätare (jämför med ex Torque-appen som är grymt snygg)
-Koppling mot kartorna så att du kan köra bana och logga hastigheter, varvtider, gaspådrag och G-krafter m.m.
-Möjlighet till Head up Display (som Torque-appen har)
-Möjlighet att lägga in egna PID:ar
-Customizing av mätare/grafer och larmnivåer

Så är jag riktigt nöjd :)

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]