Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eduard
Min "nya" S80 2,5 FT MY-10 med automatlåda rycker irriterande när man släppt gasen och sedan "kliver" på igen. Sker i alla hastigheter och såväl med sprit som bensin i tanken. Inga stora ryck men väl så irriterande. Någon annan med samma problem?
Användarvisningsbild
av FWH
av Eduard
Tack för länkarna, men det är inte de problemen jag har. Bilen är varken svårstartad eller rycker vid acceleration. Inte heller i jämn fart. Det är när jag släpper gasen, och då stängs ju bränsletillförseln av, och sedan ger gas igen som rycket kommer. Inga problem med motorn när bilen står stilla. Rådet från Volvo är att köra mer på bensin och återkomma om ej bättre. Skulle isåfall vara geggiga spridare. Hmm.
av Eduard
Har nu beställt tid på Volvoverkstad för mina problem. Kundmottagaren bagatelliserade symtomen och lät påskina att allt är normalt. Hans egen V70 (dock diesel) var likadan. Problemet att bilen sticker iväg från stillastående fick man lära sig att smyga på gasen.Har man en så motorstark bil får man skylla sig själv var andemeningen.Rycket vid gaspåklivning kunde vara bilindividuellt. "Vi kommer nog inte kunna göra något"
Jag fick tyvärr brösta upp mig lite och tala om attt under mina 50 år som bilägare kört automatbilar , under 15 år Jaguar sista 10 åren SAAB med automat och gör det fortfarande och de har minsann inte ryckt. Jag fick frågan om jag kört andra exemplar av Volvo, vilket jag tyckte var ointressant då jag inte accepterar att en bil som gått sammanlagr 800 mil uppträder som min, att det oxå är märkligt om Volvo medvetet släpper ut en så dålig produkt.
Det hela slutade med en verkstadstid d.16 augusti. Kanske tid att leta efter ett annat bilmärke? Återkommer i ärendet.
av Lövet
Mmmmm, Volvos kundmottagare. En alldeles särskild, och vanligen katastrofalt inkompetent, yrkesgrupp.

Sist fick jag höra att jag inte kunde ha problem med lock-upen i min automatlåda eftersom "sånt slutade Volvo med på 80-talet". Hur dålig på sitt jobb kan man vara?!
Användarvisningsbild
av apersson850
Han menade kanske att de slutade med problem på 80-talet? Eller bry sig om problem?

Jag säger bara en sak: Ahlberg Bil i Ljungby.
Professionella, trevliga, kompetenta och effektiva.

Prova den, ni som inte har för långt dit.
av Lövet
Om det vore så väl att det var något slags skämt. Men tyvärr. Killen hade ingen aning om skillnaden mellan over-drive och lock-up men var ändå säker på att det inte kunde vara något fel. Sopa. (Bilia Alvik)
av Cox
Varför gå via kundmottagningen ?
själv bokar jag min tid via min Volvo, då går det direkt till "min personliga mekaniker"
Han svarar nästan direkt på bokningen och undrar han över något ringer han upp.
Väldigt smidigt och bra tjänst måste jag säga. Sedan att meken är väldigt kunnig och noga gör ju inte saken sämre :-)
av Lövet
Varför man gör det? Jo, för att man inte kan föreställa sig nivån på uselheten hos kundmottagaren utan utgår från att han borde kunna göra sitt jobb. Ett misstag man bara gör en gång.
av Cox
Jo de är så sant så, men Volvo är inte unika Fords kundmottagare är riktigt usla dom med, misstänker stark att personalen där inte vet fram eller bak på en bil alls
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]