Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lechamp
Hej!

Är ny här och tycker att folk verkar hjälpsamma så jag testar att ställa en liten fråga.

Jag har en Volvo V70 -07 som tjänstebil på jobbet och är jättenöjd med den, så när det var dags för privat bilbyte nu igen så valde jag en beg. Volvo V70 II 2008 momentum, köpt hos handlare med drygt 10 000 mil på mätaren.
Komplett servicebok, servad senast för tre månader sedan.

Bilen har kollats av motormännen utan anmärkning, och jag har garanti på 500 mil.

Hämtade bilen för två dagar sedan och är mycket nöjd, den är en perfekt bil för oss!

Har nu kört den i två dagar och testat den en del, kört ca 40 mil eller så på motorväg och i stan.

Bromsarna har börjat gnissla nu idag rätt så högt när man bromsar mjukt i låga hastigheter (ej i höga hastigheter eller vid hård inbromsning).

Det kommer till och från verkar det som (ibland gnisslar de inte alls), problemet verkar komma när man har kört någon halvtimme eller så och är inte direkt närvarande när man sätter sig i bilen när den är kall så att säga.

Igår körde jag ca 20 mil utan att märka ljudet, det kom först idag när jag körde av motorvägen och stannade i luckan vid en Mcdonalds.

Är det någonting man borde kolla upp eller är det vanligt förekommande?
Såg någon liknande tråd men hittade inget direkt svar.

Hade tänkt ringa till handlaren (Bilia) nu efter helgerna, men det vore roligt med lite synpunkter innan dess!
Det kanske går bra att avvakta och se om ljudet försvinner av sig självt?

Tack på förhand!
av Arne
Gnisslet brukar uppkomma av vibrerande bormsklotsar. Det finns ett värmetåligt bromsfett som man kan applicera mellan bromskolv och bromsok så brukar ljudet försvinna. Kolla först så inte bromsbeläggen är slut så det orsakar missljudet, men de borde inte vara slut efter 10000 mil.
av lechamp
Tack för tipsen.

Jag är inte speciellt orolig, har papper från MRF som testat bilen utan anmärkning man tycker de borde lägga märke
till om det var något större fel. Den är även servad för inte länge sedan.

Gnisslet kommer och går, och uppträder enbart i låga hastigheter som sagt och när man har kört ett tag.

Körde en 5-10 mil till igår utan gnissel, sedan kom det tillbaka när jag skulle parkera efter körningen.

Glad påsk!
av dst02
Jag hämtade ut en helt ny V70 lagom till nyår å de gick inte många mil förens bromsgnissel uppkom på den heller, precis som du skriver så är det bara vid låga hastigheter och lätta inbromsningar. Verkar va ett typiskt problem.
av VolvoXc
Jag har haft inne min bil (XC70 -08) ett flertal gånger för att lösa detta problem.
Man har bytt till nya klossar,rengjort, testat med värmetåligt bromsfett och ingeting har hjälpt. Ljudet uppstår mest vid kallt väder (vintertid) eller vid blöt/fuktigt väderlek.
Det som är mest skrämmande är att "Volvo" inte verkar ta detta problem på allvar och komma med någon lösning på detta.
av Slezii
Mina bromsar gnisslade när jag inte bromsade, försvan så fort man rörde bromsen. Handbroms backen på ena sidan hade pajat. Bellägen är bara limmade på den och limmet släpte så själva bellägen låg nere i trumman och det var den som gnisslade
Slezii
av V70II
Jeg fikk også et ulyd på bremsene, dette skjedde etter bytte av bremseklosser foran. Lyden oppstod ved lengere kjøring og hørtes best ved rundt 40-60 km/t - hørtes ut som en romling/mørk gnissning. Man kunne til og med kjenne vibreringen i rattet. Veldig varierende når lyden kom og etterhvert har den nå forsvunnet mer og mer. Har vært i kontakt med Volvo-verkstedet som byttet klossene uten at de kunne finne noen feil. Har avtalt å komme tilbake etter en stund for å måle slitasjen på klossene for å se om det er klossene som "subber" ved spesielle tilfeller. Lyden forsvant så snart man rørte bremsepedalen for så å komme gradvis tilbake etter hvert.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]