Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min D5a MY-10 205 hk ger ifrån sig ett mystiskt ljud när turbotrycket är över 0,7 Bar, svårt att beskriva men låter som ett mellanting mellan läckage och spikning på något sätt. Hade en gång en bil med mikroskopisk läcka i avgasgrenröret och det lät liknande.

Hörs mest på höga växlar om man gasar på vid 60-140km/h och 1500-3000 rpm sedan dränks det av vindbruset

Tog den till Volvo och de provkörde den och kunde också höra ljudet men kunde inte säga om det var normalt eller ej så de skulle provköra andra D5or och jämföra.

Svårt att lokalisera då man skulle behöva köra på rullande landsväg och lyssna under hven samtidigt.

Några tips, låter era bilar likadant?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Känner igen ljudet på beskrivningen, låter lite som när flänspackningen till grenröret är trasig.
Eller som ett vibrerande sugljud (läckage typ).

Svaret jag fick när jag frågade om det var att det kan låta så när wastegaten och magnetventilen reglerar laddtrycket..
Variosboy skrev:Känner igen ljudet på beskrivningen, låter lite som när flänspackningen till grenröret är trasig.
Eller som ett vibrerande sugljud (läckage typ).
Mycket bra beskrivning, huvudet på spiken..... tack.
Variosboy skrev: Svaret jag fick när jag frågade om det var att det kan låta så när wastegaten och magnetventilen reglerar laddtrycket..
Ok. Bara att gasa och se glad ut då. :D
Moody skrev:Hur övervakar du laddtrycket? Via OBD-mätare där också eller
Japp, det var därför jag köpte OBD-mätaren.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]