Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Köp, 90% av alla suvåkare väljer bilen för utseendet och använder aldrig AWDn. Ungefär som D3 R-Design ägare sällan rejsar i 300 km/h.

Det är utseendet som räknas inte vad som finns under skalet,
av perhall
Lycka till! Jag jobbar en del med tyskar och bilar och de är jättenojiga för inbytespriser. "Man måste ju åtminstone ha metallic, skinn, PDC, GPS, automat, xenon och HiFi i en 520d för att den ska gå att sälja". Dessa grejer är 11+22+9+20+24+8+6 tkr. Jag är ändå säker på att en utan de grejerna sjunker mindre i antal kronor.

Klart det finns nån som vill köpa den om tre år.

Om TS har kostnadsneutral tjänstebil (vilket jag inte tror) är andrahandsvärdet viktigt, dock är ju under 300 för en ny XC grymt bra, ett pris på V70-nivå...

Roligt att det är fler än jag som tycker att D3, T4 m fl är slöa bilar:)

PH
av Linqid
HenrikM skrev:Jag har en vanlig V70 D3 och den är extremt slö, provkörde D5 XC70 och den var verkligen inte rapp, D3 i XC70 måste ju bli rent farlig att köra. Även om det är billigt så skall man ju behöva köra den i flera år. Är det inte ganska töntigt med framhjulsdriven XC 70, även XC 90 har man ju börjat tillverka framhjulsdriven, känns lite som att försöka men inte ha råd hela vägen, lite töntvarning faktiskt.

Köp det du känner känns bäst, men en 2 hjulsdriven XC 70 med solid lack, ingen utrustning och D3 motorn låter i mina öron som en hemsk bil, fattas bara att man har en manuell låda i det stora skåpet också, är ganska kul att få några kronor i inbyte den dagen det är dags att byta nästa gång och den här kärran är inte direkt het i bilhandlarens ögon.

Hoppas du inte blir arg, men bättre o vara ärlig! :)

Trevlig helg!
Extrem slö beror ju på vad man har för preferenser. Nio av tio tycker nog att en V70 D3 pinnar på rätt bra. Att säga att en D3 i XC70 skulle vara farligt och att D5 är slö känns ju nästan lite löjligt...
av Tarsiger
HenrikM skrev:Jag har en vanlig V70 D3 och den är extremt slö, provkörde D5 XC70 och den var verkligen inte rapp, D3 i XC70 måste ju bli rent farlig att köra.
Hoppas du inte blir arg, men bättre o vara ärlig! :)
Oavsett huruvida den vartill inlägget riktats blev arg så var detta, mycket riktigt, ovanligt ärligt.

Ty vad som är skrivet är att XC70 med D3-motorn måste bli rent farlig att köra. Av sammanhanget framgår att det är den i HenrikM:s ögon ringa motoreffekten som ger denna XC70-version dess farlighet. Mer konkret menas nog att med drygt 160 hk orkar inte bilen tillbaks till höger i tid efter omkörning. Tänk er nu att han i en XC70 D3 ute på vägen snabbt närmar sig en långsam rackare. Vad är det nu som kan befaras farligt? Hela bilen? D3-motorn? Växellådan? Något måste det ju vara. Det ryms mycket i tjänstevikten. Ja visst ja, det är förstås i den långsamma rackaren som farligheten sitter.
av Arese
Kör man mycket landsväg är det viktigt att ha bra omkörningsprestanda tycker jag. Sammanställde en liten lista över vad olika Volvomodeller presterat i maxacc 70-130 km/h. Vi har en XC60 D5 och jag kan nog hålla med om att långsammare bil än denna känns inte särskilt aktuellt för oss...

S60R 6,0 sek
S80 V8 6,5 sek
S80 2,5FT 7,0 sek
V50 T5 Awd 7,9 sek
V70 AFV 8,0 sek
V70 D5 205hk 9,2 sek
XC60 D5 205hk 10,0 sek
XC60 D5 185hk 10,6 sek
V50 1,8F 11,0 sek
V70 2,0F 11,4 sek
XC90 D5 185hk 11,7 sek
V60 D3 12,3 sek
XC70 2,4d(D3) Awd 12,8 sek
V70 2,0d 14,1 sek
V60 DRIVe 15,8 sek
V50 DRIVe 17,1 sek
V70 DRIVe 18,3 sek

Hästkrafter ser till att det rör på sig. Vrid säljer tydligen bilar :wink:

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tur att ni aldrig kör buss eller tradare, det skulle ju bli helt livsfarligt för dessa har ultradåligt acc i 90-130 kan jag säga.... :D :D :D
av Arese
Det farliga är ju att möta förare som har valt en för slö bil i förhållande till sitt körsätt.... Säkrast är att inte köra om alls. Eller att stanna hemma....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bäst omkörningsprestanda har jag i min sporthoj från 2010, men jag skulle aldrig utnämna den som det säkraste fordonet jag äger för det, snarare tvärs om....
Användarvisningsbild
av Guligan
Tror absolut den kan hålla för ett RV på 50% om 36 mån. Förutsatt normala miluttag.
Grattis TS till en bra affär!!
av Crumar
Har tex. ägt & kört V50 1,8F & har idag en D3:a & det är ju milsvidders skillnad i prestanden på dessa vagnar. Tycker jämfört med v50 att D3:an är rapp, speciellt vid omkörning & mao. betydligt säkrare!
Att påstå att det skulle vara den trafikfara/osäker bil förstår jag bara inte, men visst det är inte någon racer...

Xc70 D3 Fwd är inte en sämre vagn än Drive & ser betydligt roligare ut, den kommer funka skitbra!

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]