Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Låter som en hög förbrukning. Jag ligger på ung. samma med en manuell T4. Min MY08 2,5T var också törstig. Volvo har jobbat på bra sen dess...
PH[/quote]

Tja, den skall ligga på 0.74/mil så jag tyckte det var rätt ok med tanke på den väldigt törstiga automatlådan, den drar säkert 0.1 liter per mil extra.
Användarvisningsbild
av kave
I veckan körde jag 90 mil i 130-150 samt lite stadskörning. 0.85l/mil blev facit, antingen har min bil nu körts in efter 10500 mil eller så hat Statoil verkligen annan diesel numera.
av ntense
Kört min XC90 2.5T AWD -04 dryga 21000mil nu.

Trodde att den blivit lite mindre törstig sedan förra sommaren då färddatorn började visa siffror kring 12,7 istället för 13,9 som jag legat på innan.
Nu visade det sig när jag kollade mot pumpen/trippen att den verkliga förbrukningen är exakt samma som tidigare nämnligen ca 1,45l/mil - alltså 15% fel.
Suck, jag är helt övertygad om att Volvo fipplat med min färddator när de uppdaterade programvarorna senast för att få mig att må bättre!

Var tvungen att testa detta efter att jag läst om flera som haft liknande missvisningar samt att den XC70 D3 som jag hyrde senast också visade galet fel.

Varför gör de såhär? Grymt illa kan jag tycka...

@Volvo PV: Börja bygga bättre motorer så slipper ni skämmas över er verkliga förbrukning.
av perhall
Det är svårt att värdera förbrukningen på en 7-8 år gammal bil med mer än 20 000 mil. 2,5T är ju inte direkt snål från början, men visst kan regummerade däck, igensatta filter, gammal motorolja, felaktiga hjulvinklar och lite annat göra att den drar ohyggliga mängde bränsle.

Jag måste säga att Volvo har lycakts bra numera. Körde idag 35 mil motorväg med min T4, låg mest på 160-170 + ca fem mil stadskörning. 0,96i förbrukning. Helt ok. /PH
av Malmstroem
Intressant med bränsleförbrukning. Jag har en V70 -05 2,5T.

På långkörning här i Sverige tar den mellan 0,7 - 1,4 l/mil. 0,7 vid lugn landsvägskörning, 1,4 vid mindre lugn körning :oops: . Snittar oftast kring 1 l/mil, förutom under vintern när det är mest stadskörning då den tar 1,3l/mil. Jag är inte missnöjd med den förbrukningen. Jag har inte märkt någon förändring på 6 år och 10.000 mil. (Köpte den 11 månader gammal vid 1600 mil.)

Körstilen är det absolut viktigaste faktorn för bränsleförbrukning. Vill man ha låg förbrukning så köper man en DRIVe (eller liknande) och kör lugnt. Jag är tydligen inte tillräckligt miljömedveten eller kostnadskänslig för att göra det...

Jag har just beställt en XC70 D5 -12. Det blir intressant att se hur mycket mindre den tar...
av redekpw
Hej!

Tänkte skryta lite om bränsleekonomin i min XC90 5-sits 163hk D5 2005 med manuell 6-växlad låda.

Vi åker väl mest landsvägskörning eftersom resten av Sverige ligger lite ocentralt jämfört med Älvdalen där vi bor.

Förra årets bilsemester till sydvästra England (Cornwall) med väldigt mycket motorvägskörning genom Europa och en hel del körning på vänstra sidan i England resulterade i 586 mil och ca 375 liter diesel = 0,64 liter per mil.

Lite tråkigt är att färddatorns förbrukning visar konstanta glädjesiffror, så att man får lägga på ca 0,07 liter per mil för att hamna på den verkliga förbrukning som sedan visar sig vid tankning och koll mot miniräknaren.

En färd i vintras med dubbdäck Älvdalen-Sollentuna-Älvdalen medförde en förbrukning på 0,61 liter per mil, men då var det extremt besvärligt vägföre, med snitthastigheter på ca 85-90 km/h, eftersom inte alla medtrafikanter har friska dubbdäck, 4-hjulsdrift med Haldex och manuell låda samt antisladd.

Jag tycker att det är otroligt att en så bekväm, stor och tung bil med 4-hjulsdrift inte drar mer bränsle, för övrigt anser jag inte att Kartago bör förstöras, jag anser att den här bilen är den bästa jag någonsin ägt och/eller kört!

Hoppas att den inte rasar ihop i morgon bitti nu när jag skrytit så ohämmat :-)-) !

Krama varandra i trafiken!
av Soulman
Att jämföra förbrukning är inte helt enkelt. Massor med faktorer påverkar men kanske mest körstilen och körförhållande så för att göra siffrorna rättvisa behöver man kanske lista utetemp, antal kallstarter, andel kökörning och hastighet på motorväg, om ACn körs, storlek på däck, mm mm mm.

Jämför jag med siffrorna för dieslarna ovan är jag trots allt förvånad över hur snål den nya T4 är. En normal körcykel för mig är ca 30% körning på E4 i 110-120km/h, resterande kortkörningar till och från skola/dagis/proviantering 10% och resterande 60% "till och från jobbet" i rusning med tillhörande seg storstadstrafik och obligatorisk tomgångskörning vid rödljus samt krypkörning på Essingeleden.

Snittet på 260 mil (sedan bilen var ny) 7,4 (7,3 i färddatorn) och snitthastighet 57km/h. Jag kan inte se hur jag skulle kunna räkna hem en diesel med motsvarande effekt när jag kör ca 2500mil/år.
av lirsa
Har snart kört min första tank Etanol på 2.5FT 2010 automat, bättre än vad jag trott. Färddatorn visar på 11.8 l/100 km, då kör jag 80% motorväg 120 km/h, 10 % landsväg runt 100 km/h och 10 % stad.

Bättre än vad jag räknat med, låt oss se vad det blir vid pumpen :).
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]